Regionale omroep zet in op meer samenwerking binnen het publieke bestel

16-09-2020

Een publiek bestel met betrouwbaar nieuws en een herkenbaar programma-aanbod voor heel Nederland, een journalist in alle dorpen, steden en streken. Al het belangrijkste nieuws van de eigen achtertuin tot aan de andere kant van de wereld. Hier willen de regionale omroepen aan werken, met elkaar én in samenwerking met landelijke en lokale omroepen. Het is onderdeel van het jaarplan van de RPO voor 2021.

De samenwerking met de NOS heeft opnieuw zijn kracht bewezen tijdens de coronacrisis. De regionale omroep heeft zijn belangrijke rollen verder kunnen onderstrepen. Primair om het nieuws te verzorgen door liveblogs, nieuwsupdates op de radio en uitgebreide nieuwsprogramma’s op televisie. Daarnaast zorgt de regionale omroep ook voor verbinding, ontspanning, troost en een luisterend oor. De samenwerking met de landelijke omroep wordt vanaf januari verder uitgebreid. Met NPO Regio wordt er op NPO2 van 18.00 tot 20.00 uur een aangesloten blok regionale programmering en het nieuws van de regionale omroep uitgezonden.

De regionale omroep investeert volop in de samenwerking met lokale omroepen. Bij deze samenwerking wordt er ingezet op journalistiek om de verschraling van de regionale en lokale journalistiek tegen te gaan. Voor het komende jaar werken NH, Omroep West en Omroep Gelderland aan de uitbouw van een netwerk van de regionale omroep en de lokale omroepen in de regio om op gelijkwaardige basis nieuws en expertise uit te wisselen en het bereik van het lokale nieuws te vergroten. Omrop Fryslân versterkt de band met RTV NOF. De regionale omroepen zetten in om in alle dorpen, steden en streken de regionale en lokale journalistiek te versterken door extra journalisten aan te trekken.

Het jaarplan 2021 van de RPO met ook de begroting is hier te vinden.