Kamerbrief over toekomst publieke omroep

Minister voor Basis en Voortgezet Onderwijs en Media Arie Slob heeft op 14 juni 2019 zijn plannen voor de toekomst van de publieke omroep gepresenteerd. De regionale publieke omroep is ook onderdeel van zijn visiebrief. Het kabinet heeft het voornemen om met NPO Regio te komen waardoor de regionale omroep in de toekomst op het derde net van de landelijke publieke omroep te zien is.

Lees hier de Kamerbrief over de toekomst publieke omroep.

Overzicht nieuwsberichten

14-06-2019 : Nieuwe invulling derde net versterkt publieke omroep

02-09-2019 : Visiebrief biedt mogelijkheid regionale journalistiek te versterken

10-09-2019 : RPO: Investeer in journalisten

10-09-2019 : Video: NPO Regio wordt het beste van regionale en landelijke omroepen

01-10-2019 : Brede steun in de Tweede Kamer voor NPO Regio

21-11-2019 : Gerard Schuiteman: ‘Teleurstellend dat er geen budget is voor Regiovensters’

02-12-2019 : Begrotingsdebat media: Snel concrete plannen uitwerken

Regionaal nieuwsvenster

Het invoeren van een regionaal nieuwsvenster staat vermeld in het regeerakkoord van het kabinet Rutte III. De bedoeling is dat er op een landelijke publieke zender een nieuwsuitzending met nieuws uit de regio, gemaakt door de regionale publieke omroep, wordt uitgezonden. Het doel van de regiovensters is om de regionale journalistiek dichter bij een groter publiek te brengen.

Proef met regiovenster succesvol afgerond

In april, mei en juni 2019 hebben de NPO en de dertien regionale omroepen samen het programma ‘Kijk op de Regio’ uitgezonden. Het programma met nieuws uit de regio werd iedere werkdag direct na het NOS 18 Uur Journaal op NPO2 uitgezonden.

‘Kijk op de Regio’ is een regiojournaal dat op werkdagen direct na het NOS 18 Uur Journaal op NPO2 werd uitgezonden. Het programma werd gemaakt door de dertien regionale omroepen, waarbij in Friesland, Gelderland en het grootste deel van Rijnmond het eigen regionieuws van respectievelijk Omrop Fryslân, Omroep Gelderland en RTV Rijnmond te zien was. Alle andere televisiekijkers naar NPO2 kregen een samenvatting van het regionieuws uit het hele land te zien. De journalisten van de dertien regionale omroepen hebben natuurlijk een grote binding met de regio, waardoor ze dagelijks voor waardevolle nieuwsberichten uit de regio zorgen. Dit regionieuws was nu ook landelijk zichtbaar direct na het NOS Journaal.

‘Kijk op de Regio’ had gemiddeld 140.000 kijkers. De best bekeken uitzending was op woensdag 10 april met gemiddeld 231.000 kijkers. Ook de uitzending op donderdag 20 juni werd met ruim 200.000 kijkers bovengemiddeld bekeken. Kijk op de Regio werd die dag niet gelijk na het NOS 18 Uur Journaal uitgezonden, maar volgde na EenVandaag, dat door het uitzenden van de wedstrijd Nederland – Canada (WK Voetbal 2019) op NPO1, eenmalig uitgezonden werd op NPO2.
Nu de drie maanden zijn afgelopen wordt de proef door de betrokken partijen geëvalueerd. Ook wordt daarbij naar de mening van de kijker gevraagd. Het invoeren van een regionaal nieuwsvenster staat vermeld in het regeerakkoord van het kabinet Rutte III.

De volledige evaluatie van de proef met het regiovenster is hier te lezen.

Vervolg regiovenster

Minister Slob vindt dat de pilot van toegevoegde waarde is geweest en dat deze belangrijke informatie en ervaringen heeft opgeleverd. Een landelijke uitrol van regionale nieuwsvensters kost wel tijd en geld en de minister concludeert nu dat de technische en financiële implicaties en randvoorwaarden die worden geschetst in de evaluatie dermate fors zijn, dat hij op dit moment geen betaalbare mogelijkheid ziet om het landelijk uit te rollen. De minister gaat in gesprek met de NPO, RPO en grote distributeurs om de mogelijkheid voor een (gefaseerde) opschaling van regionale vensterprogrammering te bekijken. Dat de vensterprogrammering kosten met zich meebrengt en de realisatie ervan tijd kost als gevolg van technische aanpassingen is niet nieuw.

Wij vonden het daarom buitengewoon teleurstellend om na jaren van praten en enthousiasme over de regiovensters nu in de brief van de minister te moeten lezen dat hij geen betaalbare mogelijkheid ziet om regionale vensterprogrammering landelijk uit te rollen. De Tweede Kamer was ook kritisch op dit punt en wilde van de minister weten of hij de belofte uit het Regeerakkoord gaat nakomen. De minister herhaalde dat het Kabinet de vensters van groot belang vindt en dat hij met partijen in gesprek gaat hierover.

Wat ons betreft moet dat gesprek zo snel mogelijk plaatsvinden.