Video: NPO Regio wordt het beste van regionale en landelijke omroepen

10-09-2019

De regionale omroepen zijn blij met het besluit van minister Slob om hen een plek te geven op het derde net. Door programma’s van de regionale omroepen ook via voorkeuzepositie 3 uit te zenden neemt het bereik en de impact van de regionale nieuws- en cultuurvoorziening sterk toe. Het is niet alleen goed voor de regionale identiteit, cultuur en democratische controle, het vergroot ook het rendement van de regionale nieuwsproductie en het vervolledigt het aanbod van de landelijke omroep. Door samen te werken met de NOS en met landelijke omroepen moet een mooie mix aan programma’s ontstaan. Naast het regionale karakter blijft er altijd ruimte voor programma’s die momenteel te zien zijn bij de NPO. Een blok regionale programmering hoeft (en mag) de jongerenprogrammering, talentontwikkeling en experimenteerruimte niet in de weg te zitten.

De regionale omroep wil graag snel een begin maken met de uitwerking van dit deel uit de visiebrief van het Kabinet. Dit kan door allereerst een regionaal uitgesplitst nieuwsvenster rond een NOS-journaal aan te bieden zoals in het Regeerakkoord is opgenomen. Wat de regionale omroep betreft wordt hier vroeg in 2020 mee gestart waarna het aantal pakketaanbieders en omroepen die deelnemen snel wordt uitgebreid. De pilot vensterprogrammering is wat ons betreft succesvol verlopen en de introductie van vensterprogrammering laat al (te) lang op zich wachten. Ook de samenwerking met de NOS gaan we uitbreiden. “Om het regionale profiel van het derde net vervolgens verder vorm te geven denken we aan een combinatie van het beste van de landelijke én de regionale omroepen door bijvoorbeeld op relevante kijktijdstippen gezamenlijk een programmering van 2 à 3 uur met een regionaal karakter te brengen. Sterke titels die nu al op de landelijke tv te zien zijn, afgewisseld met het beste van alle regionale omroepen en programma’s die samen door landelijke en regionale omroepen worden gecoproduceerd,” aldus Gerard Schuiteman.

Kijk hier naar de video van NPO Regio

Woensdag wordt in Den Haag gesproken over de plannen van minister Slob.

Lokale en regionale omroepen bundelen krachten met journalistieke alliantie

De Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) en de Regionale Publieke Omroep (RPO) hebben een alliantie gesloten gericht op

15 02 2024

Broadcast Magazine: De week van Jan Müller

Deze week neemt Jan Müller, directeur-bestuurder Stichting Regionale Publieke Omroep, de lezers van Broadcast Magazine mee in zijn week.

13 06 2023

Jaarverslag 2022: Midden in de regio

Als maker en verspreider van regionaal nieuws en drager van de regionale cultuur staan we midden in de regio. Ga naar het online jaarverslag.

31 05 2023