Proef met regionieuws op NPO2 succesvol afgerond.

10-07-2019

De afgelopen drie maanden hebben de NPO en de dertien regionale omroepen samen het programma ‘Kijk op de Regio’ uitgezonden. Het programma met nieuws uit de regio werd iedere werkdag direct na het NOS 18 Uur Journaal op NPO2 uitgezonden. Met de zogenaamde regiovensters komt de regionale journalistiek nog dichter bij een groter publiek .

‘Kijk op de Regio’ is een regiojournaal dat op werkdagen direct na het NOS 18 Uur Journaal op NPO2 werd uitgezonden. Het programma werd gemaakt door de dertien regionale omroepen, waarbij in Friesland, Gelderland en het grootste deel van Rijnmond het eigen regionieuws van respectievelijk Omrop Fryslân, Omroep Gelderland en RTV Rijnmond te zien was. Alle andere televisiekijkers naar NPO2 kregen een samenvatting van het regionieuws uit het hele land te zien. De journalisten van de dertien regionale omroepen hebben natuurlijk een grote binding met de regio, waardoor ze dagelijks voor waardevolle nieuwsberichten uit de regio zorgen. Dit regionieuws was nu ook landelijk zichtbaar direct na het NOS Journaal.

‘Kijk op de Regio’ had gemiddeld 140.000 kijkers. De best bekeken uitzending was op woensdag 10 april met gemiddeld 231.000 kijkers. Ook de uitzending op donderdag 20 juni werd met ruim 200.000 kijkers bovengemiddeld bekeken. Kijk op de Regio werd die dag niet gelijk na het NOS 18 Uur Journaal uitgezonden, maar volgde na EenVandaag, dat door het uitzenden van de wedstrijd Nederland – Canada (WK Voetbal 2019) op NPO1, eenmalig uitgezonden werd op NPO2.

Nu de drie maanden zijn afgelopen wordt de proef door de betrokken partijen geëvalueerd. Ook wordt daarbij naar de mening van de kijker gevraagd. Het invoeren van een regionaal nieuwsvenster staat vermeld in het regeerakkoord van het kabinet Rutte III.