Visiebrief biedt mogelijkheid regionale journalistiek te versterken

02-09-2019

In twee speciale afleveringen van ‘Het Mediacapitool’ wordt de Visiebrief van Minister Slob besproken. In de visiebrief over de toekomst van de publieke omroep is er ook aandacht voor de regio. In het Mediacapitool wordt het plan om van NPO3 een zender met een regioprofiel te maken uitgebreid besproken. Volgens Gerard Schuiteman (RPO) zijn de plannen van Minister Slob een cadeau voor de regio, maar moet het cadeau nog wel op de juiste manier uitgepakt worden. Er ligt een kans om regionale programmering via een landelijk tv-kanaal uit te zenden. Zo krijgen verhalen van dichtbij met nieuws, informatie, cultuur en evenementen een groter bereik en neemt de impact toe.

Media-ondernemer Marianne Zwagerman zou zelf als zendermanager van NPO Regio aan de slag willen. Ze vindt het zeer belangrijk dat de verhalen van Nederland verteld worden. Ook als tegenwicht tegen alles dat uit Amerika komt. Samen kunnen regionale omroepen, lokale media, ZZP’ers in de media en de landelijke omroepen de Nederlandse identiteit bewaken. Volgens Paul Römer zal Nederland een arm land zijn als de eigen Nederlandse programmering verdwijnt. Informatie, eigen amusement en lokale cultuur zijn een kostbaar bezit.

De regionale omroep staan positief ten opzichte van meer samenwerking om daarmee de krachten te bundelen en op die manier het bereik en de kwaliteit van de programma’s te verhogen. Het is dan niet relevant op wélk kanaal van de NPO het regionale profiel gerealiseerd wordt. Het nieuws van de regionale omroepen in een venster samen met het NOS Journaal, zal een verrijking voor de kijker zijn. WNL’s Bert Huisjes noemt als voorbeeld om het WNL-programma ‘Goedemorgen Nederland’ regionaal door te trekken met bijvoorbeeld ‘Goedemorgen Groningen’. Hij ziet de regio als aanvulling op de landelijke publieke omroep. Links en rechts, progressief en conservatief en levensbeschouwelijk en de regio vormen een sterk publiek bestel.

Op 11 september staat het mediadebat in de Tweede Kamer gepland. Voor de politiek biedt de visiebrief de mogelijkheid om binnen het publieke bestel de Nederlandse identiteit, met ook een belangrijke rol voor regionale cultuur, te waarborgen en zelfs te versterken.

In aflevering 1 schuiven Paul Römer (directeur Radio & TV Talpa Network), Niels Baas (directeur NLZIET), Rob Goossens (mediaverslaggever De Telegraaf) en media-ondernemer Marianne Zwagerman aan bij presentator Raymond de Jong. In de tweede aflevering zijn Rob Goossens (mediaverslaggever De Telegraaf), media-ondernemer Ruud Hendriks, Bert Huisjes (directuer Omroep WNL) en Gerard Schuiteman (bestuurder RPO) te gast. Het Mediacapitool is een initiatief van Spreekbuis en wordt gemaakt door Tens Media.

Bekijk op Spreekbuis.nl de eerste aflevering van Het Mediacapitool.
Bekijk op Spreekbuis.nl de tweede aflevering van Het Mediacapitool.