Samenwerking RTV NOF en Omrop Fryslân: sterkere lokale journalistiek

27-07-2020

De streekomroep voor de regio Noordoost Fryslân RTV NOF en de regionale omroep voor Friesland Omrop Fryslân gaan intensiever samenwerken. Door de samenwerking wordt de lokale journalistiek verder versterkt. Dat kan doordat Omrop Fryslân een half miljoen euro toegekend heeft gekregen uit de subsidieregeling ‘Samenwerking en Innovatie Regionale Omroep’. Met die steun kunnen de omroepen voor de komende vier jaar drie extra journalisten aannemen, die de gemeenten Noardeast-Fryslân, Dantumadiel, Tytsjerksteradiel, Achtkarspelen, Schiermonnikoog en Ameland als hun werkgebied krijgen.

Journalisten werken voor beide omroepen
Het samenwerkingsproject heeft als doel de redactie van streekomroep RTV NOF verder te professionaliseren. Die omroep heeft sinds kort een team van vaste redactieleden, aangevuld met een groot aantal vrijwilligers en wil graag een volgende kwaliteitsslag maken. De intensievere samenwerking met Omrop Fryslân en de aanstelling van een aantal professionele journalisten zal daar een flinke impuls aan geven, zo is de verwachting. De drie nieuwe journalisten komen in dienst bij Omrop Fryslân en werken op de redactie van RTV NOF in De Westereen. Ze zijn actief in de zes gemeenten in de regio Noordoost Fryslân. De journalisten werken voor beide omroepen en kunnen gebruik maken van de kennis en ervaring die nu al beschikbaar is. De omroepen kunnen elkaars verhalen en archieven gebruiken.

Lokale politiek en verdiepende nieuwsverhalen
De nieuwe journalisten krijgen onder andere als taak de lokale politiek en maatschappelijke ontwikkelingen in de zes gemeenten te volgen en controleren. Van gemeenteraadsbijeenkomsten tot lokale gebeurtenissen. Naast de dagelijkse nieuwsverslaggeving worden verdiepende nieuwsverhalen gemaakt. Alle verhalen zijn in eerste instantie bestemd voor de streekomroep. Een deel daarvan zal echter ook geschikt zijn voor Omrop Fryslân en incidenteel kan ook de landelijke publieke omroep gebruik maken van de verhalen. Op die manier worden alle drie lagen van het publieke bestel bediend.

Lokale journalisten zijn verbindende factor
Hoofdredacteur Ingrid Spijkers van Omrop Fryslân is blij met de samenwerking: “Met dit project versterken we de lokale en daarmee ook de regionale journalistiek. Lokale journalisten controleren het gemeentebestuur en lokale politici en zijn mede daardoor een verbindende factor in de lokale gemeenschap.” Voorzitter Marco Keizer van RTV NOF: “Wij blijven bouwen aan een streekomroep die structureel lokaal toereikend media aanbod aan de inwoners van de regio Noordoost Fryslân kan bieden. Dit traject is een welkome aanvulling daarop en is kenmerkend voor de groei die we doormaken. Een ‘boppeslach’ voor de regio.”