Regionale omroep: Publiek staat centraal bij verkiezingen gemeenteraad

08-03-2022

Onze journalisten zijn thuis in elke gemeente. We vertellen de verhalen over waar we wonen en werken. We staan op ooghoogte met ons publiek. We weten wat er speelt. We blijven vragen stellen, doen gedegen onderzoek en verslaan het debat. Zo versterken we de lokale democratie. Om onze taak nog beter uit te voeren, werken we samen. Dat doen we met elkaar, met de NOS en met lokale omroepen. Door deze samenwerking verdiepen we het landelijk nieuws en versterken we de lokale journalistiek.

Ook voor de gemeenteraadsverkiezingen zijn we in alle dorpen en steden. We zijn er om vragen te stellen, onderzoek te doen en verslag te doen van het debat. We werken samen met lokale omroepen en voorzien de NOS van verhalen voor landelijke duiding van thema’s, onderwerpen en uitslagen.

Door de hele provincie heen
RTV Utrecht trekt bijvoorbeeld met een verkiezingskaravaan door de provincie. Op diverse plekken in de provincie is de regionale omroep te vinden met radio-uitzendingen, televisieverslaggevers, social media-redactie en worden er dagelijkse podcasts en debatten opgenomen. Ook RTV Noord trekt door de provincie en maakt uitzendingen uit alle gemeentes waar gestemd wordt. In het programma ‘Stempunt’ worden de belangrijke thema’s besproken, is er duiding en volop ruimte voor discussie.

Het publiek staat centraal
Ook Omroep West volgt de gemeenteraadsverkiezingen op de voet. Zowel in de aanloop naar, als tijdens de verkiezingsdagen en de uitslagen die daarna bekend worden. Omroep West zet de kiezer centraal. Bijzondere verhalen en achtergronden krijgen op alle kanalen ruim aandacht. Omroep Brabant spreekt in iedere gemeente met één inwoner. In een persoonlijk portret vertellen de Brabanders waarom ze stemmen, welke thema’s ze belangrijk vinden, waar ze hun stem door bepalen, wat hun gemeente zo fijn maakt en wat er nog beter kan. De regionale omroep van Zeeland vroeg het publiek hun wensen voor het nieuwe gemeentebestuur te tekenen. Voor de ‘Stempotloodchallenge’ van Omroep Zeeland zijn ook alle lijsttrekkers in alle Zeeuwse gemeentes uitgenodigd om hun visie voor de aankomende vier jaar te tekenen. Alle tekeningen, van publiek en politici worden gebruikt in de berichtgeving op radio, televisie en online.

Voorlichting
Naast uitgebreid verslag van de gemeenteraadsverkiezingen, bijvoorbeeld door iedere dag een verslaggever naar een andere gemeente te sturen om de stand van zaken te bespreken, heeft Omrop Fryslan ook veel aandacht voor waarom het voor het publiek zo belangrijk is om te gaan stemmen. Naast berichtgeving over belangrijke thema’s en debatten, zorgt de regionale omroep in aanloop naar en tijdens de gemeenteraadsverkiezingen dus ook voor voorlichting over het en hoe wat van en bij lokale verkiezingen.

Alle regionale omroepen besteden uitgebreid aandacht aan de gemeenteraadsverkiezingen.