Laatste nieuws over NL Media Event

Programma 2020

Programma woensdag 25 maart 2020

De regionale redactie van de toekomst Willem Pijperzaal

Hoe ziet de redactie van de toekomst eruit? Hoe kunnen redacties de verschillende aanbodkanalen goed bedienen met hun journalistieke producties? Waar zit hun publiek? En wie is het publiek überhaupt? Wat is de invloed van algoritmes op het journalistieke vak? En wat kunnen journalisten met de data die er voorhanden is? De redactie van de toekomst is de rode draad van de eerste dag.

Maike Olij opent met een keynote over dit onderwerp. Zij schreef mee aan het EBU rapport dat zich richt op de toekomstige nieuwsredactie, onder de titel: The Next Newsroom. Conclusies uit dit rapport komen aan bod en worden verder toegelicht in aparte sessies tijdens NL Media Event.

Nieuws, maar dan anders Willem Pijperzaal

Live-streamen waarbij interactie met het publiek mogelijk is, nieuwsberichten via google home, uitlegvideo’s met keuzemogelijkheden voor je publiek. Door de enorme technische ontwikkelingen zijn er talloze nieuwe manieren om je verhaal bij je publiek te krijgen.

Erik Hogeboom is bij RTV Noord bezig met een pilot waar het publiek via een livestream mee kan doen aan een discussie in de studio.

Google zet al jaren in op journalistieke innovatie. Dat gebeurt bijvoorbeeld via Google Nieuws, YouTube en via speciale nieuwsbulletins op de Google Assistent. Er zijn bovendien talloze andere manieren bijgekomen om je verhaal bij je publiek te krijgen. Rachid Finge van Google gaat in op de nieuwste ontwikkelingen en is er om vragen te beantwoorden.

 

 

 

 

 

Wie zijn wij, bestaat de Nederlander? Copijnzaal

Welke verhalen liggen er verborgen in de cijfers. Plaatsvervangend hoofdredacteur (CBS) Thomas Ruigrok, presenteert wat CBS-data ons leren over de Nederlanders, wat zij doen, waar ze van houden, wat ze interessant vinden en welke regionale verhalen de redacties kunnen maken op basis van de cijfers.

Op het goede moment op het juiste kanaal Zocherzaal

 

Voor omroepen is het belangrijk om te weten op welke kanalen, op welke momenten en met welk nieuws het publiek te bereiken is. Is dat Instagram, Facebook, Twitter, de website of een ander kanaal? SmartOcto is voor heel wat regionale omroepen (en andere nieuwsredacties) de dagelijkse real-time datatool hiervoor. Erik van Heeswijk legt uit wat we dagelijks zien in de grafieken, in de notificaties en wat we daarvan kunnen leren. En ook: waar gaat data-analyse van verhalen heen?

Bijblijven, toepassen, mening vormen en beleven Springerzaal

Workshop nieuwsbehoefte (2 uur)
Als publieke omroep vinden we publiek belangrijk, maar dit betekent niet automatisch dat we alleen maar nieuws brengen dat mensen graag willen horen, Of dat we ons op commerciële wijze alleen maar richten op een zo groot mogelijk bereik. Het betekent juist dat we heel goed uitzoeken wie onze kijkers, luisteraars en lezers zijn. Wie zijn dit? En wat hebben ze nodig? En hoe kunnen we in die nieuwsbehoefte voorzien. Door jarenlang onderzoek te doen naar de motivaties van mensen om nieuws te consumeren weten we dat er vier verschillende nieuwsbehoeften bestaan: bijblijven, toepassen, mening vormen en beleven. In deze workshop gaat Maike Olij dieper in op deze behoeften en leert ze je hoe je deze in je nieuwsformat kan toepassen.

Pssst: doe mee met de secret session Copijnzaal

Ja, je leest het goed. We hebben een geheime sessie speciaal voor jou. Tijdens dit uur  luister je niet naar de best practices van anderen, maar ben je zelf de hoofdpersoon. Janke de Haan, Stephanie Nijssen en Suzanne Stoppels van RTV Noord nodigen je uit om mee te denken. We gaan onze passie voor journalistiek delen en vermenigvuldigen.  Samen met collega’s  bedenken we het concept voor de Gouden NL Award van 2021. We willen iets bedenken dat provindie overschrijdend is. Iets dat de volgers, kijkers en luisteraars van alle regionale omroepen verbindt en wat nog niet eerder is gedaan. Wat dat is weten we zelf ook nog niet. Wij geloven dat we dit samen kunnen bedenken en uitvoeren, doe je mee?

Nieuwe ontwikkelingen Willem Pijperzaal

NOS op 3 is voorloper op het gebied van uitlegvideo’s. Melvin Captein is daar actief bij betrokken en zijn verhaal gaat over het hoe en waarom van deze vorm van nieuws. Wat zijn de mogelijkheden, waaraan moet een goede video voldoen en hoe maak je die interactief?

Podcasts, nieuws-updates via slimme speakers en voorgelezen artikelen. Audio is booming. Maar is het een hype of moet je er nu echt in investeren voor de lange termijn? Mediawatcher Elger van der Wel volgt de trends en doet een voorspelling.

Do’s en dont’s, juridische spelregels voor redacties Tersteegzaal

Waar moet je aan denken bij het gebruik van foto’s, wat mag wel en wat mag niet en wat zijn de regels op het gebied van sluikreclame. Waar controleert het Commissariaat voor de Media op. Jan van Vegchel van ABC Legal kent de ins en outs van auteurs- en mediarecht. In zijn sessie bespreekt hij de mogelijkheden van en valkuilen voor redacties.

Bestaan Henk en Ingrid? Motivactiononderzoek naar ons publiek Zocherzaal

Wie zijn onze kijkers, luisteraars en online gebruikers? Welke keuzes maken zij op het gebied van media? Welke onderliggende motieven, normen en waarden verklaren hun mening en gedrag? Welke wensen, behoeften en interesses hebben zij en op welke manier (tone of voice) kunnen we ze het beste aanspreken?

Marktonderzoeksbureau Motivaction doet sinds 2013 onderzoek naar het bereik, de waardering en beoordeling van de regionale omroepen. In deze sessie vertellen Jeroen Senster en Henriët Hensen u alles over de regionale mediaconsument anno 2020 aan de hand van het Mentality-model van Motivaction. En nieuwsgierig met welk Mentality-milieu u zelf het meeste raakvlak heeft? Vul dan de Mentality-test in.

Lunch Atrium

‘ADAM’ neemt het over: de opmars van robotjournalistiek Willem Pijperzaal

Eén van die conclusies is dat journalisten algoritmes ook zelf kunnen gebruiken: bijvoorbeeld om databestanden efficiënt te ontsluiten voor journalistieke verhalen. Recent zijn er verschillende voorbeelden van robotjournalistiek die dat met succes doen en die in een aparte sessie worden gepresenteerd. Onder meer Jasper Bunskoek laat zien hoe RTL bij de gemeenteraadsverkiezingen met de ‘robot’ ADAM voor het eerst heel snel teksten en analyses kon maken, die zelfs zelfs in diverse gemeenten tot raadsvragen leidden.

Marvin Bonsen is met United Robots al een aantal jaren actief in Scandinavië, VS en Canada met geautomatiseerde artikelen. Het bedrijf doet mee aan het innovatieproject van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en is bezig met een pilot met NU.nl, De Persgroep, Mediahuis en NDC Mediagroep. Voorlopig gaat het in Nederland om sport maar United Robots genereert in het buitenland ook automatisch artikelen over het weer, verkeer, de huizenmarkt en financiële markten.

Deep fake news, hoe te ontdekken en hoe te bestrijden Zocherzaal

Deze workshop is in het Engels.

With the entering of DeepFakes in our lives, the question of what is real and what is fake arises. The lines will be blurred as to what the public can perceive as fake and real, which can incite the propagation of fake news by those with malicious intentions or malign someone’s image.

Researcher at the University of Amsterdam and Chief Technical Officer of 3DUniversum Dr. Sezer Karaoglu will provide an overview of the rapidly evolving DeepFake technology and their vulnerabilities to spot them. In addition, he will demonstrate how easy it is to use such technology with live demos and show how DeepFake is already changing life paradigms to individuals as well as our whole society.

‘Goed idee? Goeie vraag!’ Springerzaal

Nieuws begint vaak met een gebeurtenis, journalistiek begint altijd met een idee. Hoe formulieer je zo’n idee zo journalistiek, scherp en kernachtig, dat je er een nieuwe waarde of nieuws mee creëert? Dat je het kansrijk kunt pitchen en agenderen, dat je effectief kunt researchen en produceren – kortom: dat het overeind blijft in de redactiepraktijk met alle praktische, financiële en organisatorische beperkingen van dien? Karel van den Berg helpt je hiermee op weg.

Branding, imago en mooie prijzen Copijnzaal

Algoritmes kunnen ook worden ingezet om het publieke aanbod te versterken door berichten te personaliseren en gericht in te spelen op individuele behoeftes en belangstellingen. Doen regionale omroepen dat al? Ja, wel. In de sessie over marketing en promotie laten we voorbeelden zien. Marieke van den Hurk, Marketing en Communicatie Adviseur van Omroep Gelderland, vertelt over hoe zij het algoritme van Facebook inzet voor verschillende promotiedoeleinden.

Het RTV Drenthe duo, George Wesseling (hoofd marketing en sales) en Martin van der Veen (hoofd varia) vertellen hoe ze het imago van RTV Drenthe hebben bijgesteld, onder meer door verandering van het radioformat, en door de zichtbaarheid in de provincie te vergroten. Opvallend daarbij de samenwerking tussen de redactie en marketing en sales.

 

Mediamatinee: Liefde voor de regio Hendirk Marsmanzaal

Nieuw op de eerste dag is ons mediamatinee ‘Liefde voor de regio’. Een inspirerend programma over journalistiek, innovatie en samenwerking, met debat en gesprekken met beleidsmakers, politici en programmamakers. Liefde voor de regio is voor medewerkers en relaties van de regionale omroepen. We gaan de regio in met gesprekken, gasten en video’s. Na 90 minuten is iedereen bijgepraat over de samenwerking met elkaar, met de NOS en met de lokale omroep en over innovatie en talentontwikkeling. Oftewel over de stand ín het land.

Uitreiking NL Awards Hendrik Marsmanzaal

Diner

Programma donderdag 26 maart 2020

Regionale journalistiek en Persveilig Willem Pijperzaal

Wat kunnen regionale en landelijke redacties van elkaar leren? Marcel Gelauff (hoofdredacteur NOS Nieuws) en Edwin de Kort (hoofdredacteur Omroep Zeeland) gaan deze vraag beantwoorden. Dan gaat het om de inhoud van het nieuws en de keuzes die daarbij gemaakt worden.

Veiligheid van journalisten blijft een urgent onderwerp. Peter ter Velde (veiligheidscoördinator Persveilig bij de NVJ) laat zien wat ‘Persveilig’ naast de site aanbiedt aan trainingen en adviezen aan journalisten om zich te weren tegen geweld, agressie op straat en sociale media. Allard Berends (hoofdredacteur Omroep Flevoland) gaat in op regionale voorbeelden en geeft aan welke maatregelen Omroep Flevoland heeft getroffen om het werken voor journalisten veiliger te maken.

Onderzoeksjournalistiek Willem Pijperzaal

Hoe kon het zo misgaan met lading van de MSC Zoe bij de Waddeneilanden? Wat betekent het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen voor de kleine gasvelden elders in het Noorden. Zo maar wat vragen waar de gezamenlijke onderzoekredactie van Noord, Fryslân, Drenthe en Oost aan de gang zijn gegaan. Onderzoeksleider Goos de Boer licht toe hoe de werkwijze is geweest. Onderzoeksjournalistiek en de hectiek van de dagelijkse nieuwsuitzending botsen nog wel eens. Eindredacteuren hebben te maken met de druk van sneller en goedkoper met succesgarantie, tegenover de roep om nog wat geduld en capaciteit voor waarheidsvinding.

Karel van den Berg heeft de leergang ‘Zoek Het Uit — leidinggeven aan journalistiek onderzoek’ opgezet, een gezamenlijk initiatief van de NVJ Academy en de VVOJ. Het doel is om leidinggevenden te schragen in hun verantwoordelijke rol om eigen onderzoek te waarborgen, terwijl iedere redactie meer is gaan doen met minder mensen en middelen.

De regionale omroepen werken sinds 2014 ook samen met de NOS op onderzoeksgebied. Het begon met een onderzoek naar de kleur van Zwarte Piet, vorig jaar werden in het kader van de provinciale statenverkiezingen mensen gevraagd naar hun provinciegevoel. Ook prikten we met zijn allen de thermometer in Nederland: wat gaat er goed in het land? En waar maken we ons de meeste zorgen over? Dit leverde een database op, met duizenden mensen die eventueel voor camera hun verhaal wilden doen. Verder onderzochten we een typisch fenomeen als noaberschap: in hoeverre kijken we nog naar elkaar om? In deze sessie lichten Annemieke Leenders van Bureau Regio en Ben Meindertsma van de NOS een paar opvallende onderzoeken uit en vertellen ze over het belang van samenwerking.

Tactisch interviewen Copijnzaal

Hoe stel je vragen die opleveren wat je weten wilt?  Sanne Terlingen (Argos) is een meester-interviewer en kan als geen ander informatie ontrafelen uit terughoudende bronnen. Hoe bevraag je een kwetsbare bron of wat is de beste strategie om wederhoor te halen? Sanne helpt en legt meteen het verschil uit tussen interviewen voor geschreven media en radio. Maarten Dallinga (Omroep Gelderland) maakte na zijn bekroonde podcastserie Anoniem Intiem, opnieuw een podcast over een beladen thema. Zijn serie Verstrikt gaat over zelfdoding en worstelen met het leven. Wat is zijn aanpak en hoe zorgt hij ervoor het vertrouwen van mensen te winnen en te behouden. Omrop Fryslân verslaggeefster Geartsje de Vries begeleidt deze sessie.

 

Uit de kinderschoenen: Masterclass Podcasts Springerzaal

Deze Masterclass duurt van 11.30 uur tot 15.30 uur, met een lunchpauze.

Met hitseries als De brand in het landhuis, Anoniem Intiem, Verstrikt en Binnen de muren lijkt de podcast nu echt doorgebroken. Steeds meer mensen vinden de weg naar de podcastapp en behalve Amerikaanse worden ook Nederlandstalige podcasts vaker beluisterd. Evenwijdig aan die interesse groeit ook het aantal makers, maar die weten niet altijd precies waar ze moeten beginnen. Dan helpt een consult bij podcastdokter Marion Oskamp, met jarenlange ervaring bij de NTR als programmamaker en eindredacteur. Aan de Masterclass kunnen 10 mensen deelnemen. Marion wil graag dat je een stukje van een eigen podcast meenemen zodat je met haar en de groep kan bespreken waar je tegenaan loopt en hoe  het anders kan.

Hoe word je Instaproof: Masterclass met Kirsten Jassies Tersteegzaal

Deze Masterclass duurt van 11.30 uur tot 15.30 uur, met een lunchpauze.

Insta-addict en expert Kirsten Jassies leert de deelnemers hoe ze met Instagram Stories net zulke mooie verhalen kunnen maken als NOS Stories en The Guardian maar dan zonder een groot budget of team. Een hands-on workshop waar je in 4 uur Instaproof wordt gemaakt.

Journalistieke training constructieve journalistiek Zocherzaal

Deze Masterclass duurt van 11.30 uur tot 15.30 uur, met een lunchpauze.

Op veel redacties en conferenties (ook het NL Media Evenement) is al eens stilgestaan bij Constructieve Journalistiek. Deze stroming daagt journalisten uit een extra laag te voegen aan hun journalistiek. Door niet alleen stil te staan bij de wereld van vandaag, maar ook bij de wereld van morgen. Door niet alleen problemen aan te stippen, maar door te zoeken in de richting van een oplossing. En door je publiek niet met lege handen achter te laten, maar ook aan te geven hoe ze op jouw nieuws kunnen reageren. Intussen toont onderzoek aan dat constructieve journalistiek helpt om je publiek vaker, beter en langer te boeien.

 

Maar wat is goede en wat is minder goede constructieve journalistiek? Wat zijn manieren om – binnen de tijdsbeperkingen van een nieuwsredactie – toch tot constructieve invalshoeken te komen? In deze Masterclass leer je aan welke knoppen je kunt draaien en gaan we ook zelf aan de slag om een bestaand nieuwsbericht te ‘manipuleren’ tot een constructief bericht. Verwacht een hands-on sessie met veel tips uit de praktijk van Karel Smouter, correspondent Oost-Nederland bij NRC en oud-adjunct bij De Correspondent. Naast zijn journalistieke praktijk traint Smouter redacties en geeft hij les aan journalistiek-opleidingen als Windesheim en de UvA.

Lunch Atrium

Uit de kinderschoenen: Masterclass Podcasts Springerzaal

Deze Masterclass duurt van 11.30 uur tot 15.30 uur, met een lunchpauze.

Met hitseries als De brand in het landhuis, Anoniem Intiem, Verstrikt en Binnen de muren lijkt de podcast nu echt doorgebroken. Steeds meer mensen vinden de weg naar de podcastapp en behalve Amerikaanse worden ook Nederlandstalige podcasts vaker beluisterd. Evenwijdig aan die interesse groeit ook het aantal makers, maar die weten niet altijd precies waar ze moeten beginnen. Dan helpt een consult bij podcastdokter Marion Oskamp, met jarenlange ervaring bij de NTR als programmamaker en eindredacteur.

Journalistieke training constructieve journalistiek Zocherzaal

Deze Masterclass duurt van 11.30 uur tot 15.30 uur, met een lunchpauze.

Op veel redacties en conferenties (ook het NL Media Evenement) is al eens stilgestaan bij Constructieve Journalistiek. Deze stroming daagt journalisten uit een extra laag toe te voegen aan hun journalistiek. Door niet alleen stil te staan bij de wereld van vandaag, maar ook bij de wereld van morgen. Door niet alleen problemen aan te stippen, maar door te zoeken in de richting van een oplossing. En door je publiek niet met lege handen achter te laten, maar ook aan te geven hoe ze op jouw nieuws kunnen reageren. Intussen toont onderzoek aan dat constructieve journalistiek helpt om je publiek vaker, beter en langer te boeien.

Maar wat is goede en wat is minder goede constructieve journalistiek? Wat zijn manieren om – binnen de tijdsbeperkingen van een nieuwsredactie – toch tot constructieve invalshoeken te komen? In deze Masterclass leer je aan welke knoppen je kunt draaien en gaan we ook zelf aan de slag om een bestaand nieuwsbericht te ‘manipuleren’ tot een constructief bericht. Verwacht een hands-on sessie met veel tips uit de praktijk van Karel Smouter, correspondent Oost-Nederland bij NRC en oud-adjunct bij De Correspondent. Naast zijn journalistieke praktijk traint Smouter redacties en geeft hij les aan journalistiek-opleidingen als Windesheim en de UvA.

 

Omgaan met haatmails, twitterbombardementen, protesten en fysiek geweld Copijnzaal

Het Dart Center van de Colombia Journalism School is gespecialiseerd in het trainen van journalisten in het omgaan met traumatische ervaringen. Dat kan zijn bij mensen die worden geïnterviewd, maar ook bij zichzelf. Ook de veiligheid online komt aan bod. Wat kan je doen als journalist bij hate-mails, twitterbombardementen en fysiek geweld? Deze presentatie is in het Engels.

Hoe word je Instaproof: Masterclass met Kirsten Jassies Tersteegzaal

Deze Masterclass duurt van 11.30 uur tot 15.30 uur, met een lunchpauze.

Insta-addict en expert Kirsten Jassies leert de deelnemers hoe ze met Instagram Stories net zulke mooie verhalen kunnen maken als NOS Stories en The Guardian maar dan zonder een groot budget of team.
Een hands-on workshop waar je in 4 uur Instaproof wordt gemaakt.

Nut en noodzaak van opsporingsprogramma’s Willem Pijperzaal

Alles voor de kijkcijfers, of maken we met zijn allen Nederland veiliger? Wat laat je wel zien en wat niet? En hoe blijf je relevant in een voortdurend veranderend medialandschap? Een symposium over opsporingsberichtgeving, met deelname van Opsporing Verzocht, justitie, politie en de opsporingsprogramma’s die acht regionale omroepen en AT5 maken.
Het symposium is voor genodigden, zoals bijvoorbeeld programmamakers, politie & justitie, directeuren en hoofdredacteuren van de regionale omroepen en AVROTROS.