Programma 2019

Yusuf Omar (voormalig CNN social media reporter en oprichter van Hashtag Our Stories) geeft twee dagen lang workshops over nieuwe formats op sociale media met als titels: social discovery, social publishing en engagement. Op woensdag 10.00 uur geeft hij de keynote speech over succes factoren voor sociale media.

Op de tweede dag is er een bootcamp datajournalistiek waarin de deelnemers een databestand met informatie aanleggen om regionaal relevante journalistieke verhalen te maken in aanloop naar de Europese verkiezingen. De deelnemers hoeven daarvoor geen technische vaardigheden te hebben, wel journalistieke. De bootcamp start op donderdag om 10.00 uur.

Verder zijn er presentaties over polarisatie in de samenleving (woensdag), onderzoeksjournalistiek (donderdag), podcasten (woensdag),  een spoedcursus quik filmpjes (woensdag), een lange cursus Storytelling voor webteksten (donderdag) en meer. Neem vooral een kijkje in het programma hieronder.

Programma Woensdag 27 Maart 2019

Keynote: Key factors for succes on social media 10.00 Willem Pijperzaal

Shareable, factual, unique and constructive. Dat zijn de vier succesfactoren voor een nieuwsverhaal op sociale media, aldus Yusuf Omar. Hij bracht dit in de praktijk als senior sociale mediareporter van CNN. Daarvoor was hij buitenland- en oorlogscorrespondent en onlangs richtte hij Hashtag Our Stories op. Nieuwe formats voor sociale media, sociale media als bronmateriaal voor journalisten en als middel om het publiek te binden, dat zijn belangrijke onderwerpen uit zijn lezing. Voor wie alvast wil kennismaken met Yusuf kan zijn presentatie tijdens het Inma worldcongress of news media in New York of zijn interview met Erwin Blom (Fast Moving Targets) bekijken.

 

Yusuf leidt tevens een tweedaagse workshop over Social Discovery (het ontdekken van verhalen die viraal gaan); Social Publishing (formats voor Facebook Live, Snapchat/ Instagram Stories en korte ‘explainer’ video’s) en Social Engagement (hoe je een verhaal kunt maken dat viraal gaat en hoe je publiek naar je eigen site kunt leiden). De voertaal van de sessies is Engels. De workshops worden verder in het programma in het Engels beschreven.

 

Polarisatie, wij-zij, hunnie en zullie Springerzaal

Bart Brandsma, de man die van depolariseren zijn werk heeft gemaakt, zo beschreef Karel Smouter hem in De Correspondent.  Brandsma kent, als oud-journalist, de media. “Op tv is alles emotie, daar kun je bitter weinig informatie kwijt. Kranten zijn bij uitstek geschikt voor het communiceren van feiten en verbanden. Idealiter weet internet die twee zaken met elkaar te combineren, emotie en ratio. Maar misschien moet je wel geen discussies willen op internet, althans niet wanneer die discussies draaien om voor of tegen. De kunst van het luisteren en vragen stellen is belangrijk. Misschien is de echte kunst wel om mensen online samen te brengen rondom de vraag waar het midden nu eigenlijk wakker van ligt. Dat is als je het goed doet veel interessanter dan de zoveelste discussie.” Maar op wat voor manier doe je dat? Voor een antwoord, moet je bij Brandsma zijn.

EXPERIENCE Social Discovery: Finding stories before they go viral Zocherzaal

This workshop of Yusuf Omar will be about: Social video trends; Principles of producing video for social platforms; Story ideation- Constructive journalism and solutions storytelling; Building mobile communities- sourcing original content; Video curation and aggregation; Verification and fact checking. If you want to participate: Please bring your: smartphone, Headphones and charger.

Spoedcursus Quik Copijnzaal

Filmpjes maken met je mobiel en monteren, het is in twee uur te leren. Omroep West-verslaggever Anita Janssen gaat het bewijzen. Aan het eind van deze sessie kun je zelf een Quik filmpje maken. En misschien een idee: deel het even op Twitter, Facebook, Instagram of ander social medium naar keuze.

Over social video’s, meme’s, gifjes en wat er meer te vinden is op sociale media Willem Pijperzaal

De NOS weet als geen ander jongeren te binden door nieuws toegankelijk voor ze te maken via You Tube, Instagram en Snapchat. Drijvende kracht daarachter is Ivo Duijsings, eindredacteur NOS stories, hij vertelt over zijn aanpak. Rens van Stralen presenteert verschillende formats voor social video’s.  Lars Hoekstra (Omrop Fyslân) geeft uitleg over de verschillende formats die hij gebruikt, zoals korte filmpjes, gifjes, meme of het Soundboard. Sociale media zijn niet alleen nieuwe kanalen voor journalisten om hun verhaal te vertellen. Ze zijn ook een belangrijke bron, maar hoe check je het materiaal? TrusttheSource heeft daar een antwoord op. Het bedrijf heeft software ontwikkeld om binnen enkele minuten de betrouwbaarheid van een sociale mediaberichten vast te stellen. Oprichtster Margot Verleg vertelt over automatische fact checking en de strijdt tegen nepnieuws.

Lunch Atrium

Televisie in het online tijdperk Springerzaal

Wat breng je op televisie in het online tijdperk? Wordt televisie een afgeleide van het online aanbod, wordt tv het kanaal om de regionale cultuur te beleven met live evenementen en een divers aanbod, of zijn er nog meer opties? Johann de Graaf vindt dat omroepen nog te veel op de traditionele manier, dat wil zeggen vanuit de studio denken en niet terug durven naar het ‘zolderkamermodel’. Het zou in zijn ogen goed zijn om terug te gaan naar de basis om dan met een nieuw uitzendmodel te komen. Marc Veeningen, voormalig hoofdredacteur van omroep Gelderland en nu hoofdredacteur van Hart van Nederland meent dat elk medium zijn eigen aanpak verdient.

Een discussie tussen Ib Haarsma, hoofdredacteur RTV Rijnmond, Leo Hauben hoofdredacteur L1, Johann de Graaf en Marc Veeningen onder leiding van Renzo Veenstra.

 

Social Publishing: Facebook Live, Snapchat and Instagram Stories formats and short form ‘explainer’ videos Zocherzaal

Yusuf will explain: The Decision Tree- Identify optimal digital story formats and platforms ; Live Streaming- Top 10 tips exercise and global best practices; Facebook Explainer Videos- Repurposing sourced footage/stills into short videos with text and music; Instagram/Snapchat Stories- Strategies, growth hacks and global examples. The equipment you need: smartphone, headphones and charger.

Podcasts, de vrije geluiden van nu Willem Pijperzaal

Roelof Westerhof (RTV Oost) gebruikte zijn fascinatie voor wolven voor een podcast die hij maakte over de terugkeer van de wolf in Nederland. Voor zijn podcast ging hij op zoek naar de wolf in Overijssel. Maarten Dallinga is freelance journalist voor onder meer Omroep Gelderland en NRC. Bij Omroep Gelderland publiceerde hij in de zomer van 2018 het prijswinnende Anoniem Intiem, een podcastserie over mannenontmoetingsplekken. Voor Maarten is het maken van podcasts een van zijn grote passies. In deze presentatie hoor je onder meer hoe hij de mysterieuze wereld van seksplekken voor mannen in de openlucht dichtbij wist te brengen en hoe je je serie met succes onder de aandacht brengt. Wie deze presentatie heeft gevolgd, gaat naar huis met een heel lijstje concrete tips en trics.

RTV Drenthe verslaggever Marjolein Knol dook in de wereld van de gedetineerden en maakte een podcast over de gevangenis Esserheem. Dag en Nacht media is een platform voor Nederlandse podcasts. In tegenstelling tot de meeste regionale omroepen zijn deze podcasts niet gericht op een specifiek onderwerp, maar is juist continuïteit van belang. Anne Janssen en Tim de Gier brengen zelf podcasts uit, ze adviseren podcastmakers en weten hoe je met je podcast adverteerders kunt trekken.

Marketing & Targeting Copijnzaal

Personalisatie (en daarmee relevanter maken) van nieuws draagt bij aan het verhogen van bereik. Dat is een van de onderdelen die het samenwerkingsverband Regiolab-project probeert te realiseren. Projectleider Just Vervaart vertelt hoe datacollectie gebruikt wordt voor personalisatie. En hoe redacties gebruik kunnen maken van een interactieve nieuwskaart: waar breng je je nieuws en waar zit je publiek.

ENGAGE: How to make stories go viral Zocherzaal

During this session Yusuf Omar will tell more about: Content Strategies- Platform-thinking approaches; Metrics- Defining and measuring success; Deconstructing platforms- Facebook vs. YouTube; YouTube Creators Playbook summary; Hub, hero and hygiene content strategies and Facebook’s Video Algorithm. The equipment you need: smartphone, headphones and charger.

 

Plenaire presentaties: Mojo, Mobile Storytelling en de crossmediale redactie Willem Pijperzaal

Björn Staschen (projectleider crossmedia nieuws en hoofd van #nextnewslab van de NDR, Norddeutscher Rundfunk) vertelt over de omvorming van de radio-, tv- en onlineredactie in een crossmediale redactie en hoe hij de medewerkers betrekt bij deze grootschalige verandering in de organisatie. Björn en Wytse Vellinga (Omrop Fryslân) geven samen een presentatie over nieuwe mojo ontwikkelingen en mobile storytelling. Gezamenlijk schreven zet het boek (Mobile Storytelling). Regisseur/filmmaker Halbe Piter Claus rond deze drieluik af met zijn verhaal over Jennifer to the Max, een transmediale dramaserie die is gemaakt door Omrop Fryslân voor school TV.  De doelgroep zijn de 3.000 brugklassers in Fryslân. Het project bestaat uit een boek (Sex to the Max), een interactieve YouTube serie, met daarbij een actieve Whatsapp functie, lesbrief, podcast voor ouders en twee Instagram accounts. Hij legt uit hoe dit verhaal wordt vertelt en hoe de doelgroep hier op reageert.

Borrel Atrium

Uitreiking NL Awards Hendrik Marsmanzaal

Diner Atrium

Programma Donderdag 28 Maart 2019

Keynote: Journalistieke verhalen Willem Pijperzaal

Radicaal onafhankelijke journalistiek is het wapen van Follow the Money. Hun doel: waarheidsvinding in dienst van de samenleving. Eric Smit vertelt over recente journalistieke wapenfeiten en de plannen voor de samenwerking met de regionale omroepen. Gaat het slechter met de wereld? Was het vroeger beter? Ralf Bodelier denkt van niet. Hij geeft regelmatig zijn andere kijk op het nieuws in diverse bijdragen voor regionale bladen en belicht enkele opvallende regionale trends tijdens de plenaire opening van de tweede dag van NL Media Event.

Social Discovery, Social Publishing and Social Engagement Zocherzaal

10.00-17.00 uur

Voor de meeste regionalen is de website tegenwoordig het visitekaartje van de omroep. Daarop vinden bezoekers het laatste nieuws, filmpjes en geluidsfragmenten. Soms gaat het om korte teksten, maar er komt steeds meer ruimte om langere verhalen te publiceren. De vraag is alleen of een radio- of tv-journalist ook altijd een goede schrijver is en of op dat vlak verbeteringen mogelijk zijn. Greta Riemersma is schrijvend journalist en docent master journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen, gespecialiseerd in interviewen en storytelling.  In de workshop Storytelling, een kwaliteitslag voor de webtekst analyseert ze een aantal teksten van regionale websites en leert de deelnemers de fijne kneepjes van storytelling.

Europees nieuws met regionale relevantie, Bootcamp datajournalistiek Tersteegzaal

10.00-17.00 uur

Welke regionale aantoonbare effecten zijn er in Europa van klimaatverandering? Wat zijn effecten geweest van extreem weer? Welke regio’s profiteren van Europese gelden? Dit zijn voorbeelden van vragen waar journalisten van de regionale omroepen en Europese collega’s zich over kunnen buigen en data over kunnen zoeken onder leiding van docenten datajournalistiek: Luuk Sengers en Winny de Jong van de vakschool voor onderzoeksjournalistiek Open Eyes.

Het doel van de bootcamp is om Europees nieuws te vinden dat relevant is voor publiek in de regio. Aan het eind van de dag  is er een databestand dat de deelnemende journalisten kunnen gebruiken om journalistieke verhalen te maken over Europa in de aanloop naar de Europese verkiezingen. De databootcamp wordt geproduceerd door VersPers.

Tijd voor eigen nieuws: Het nieuwe werken op de redactie Copijnzaal

‘Er is meer ruimte buiten de waan van de dag dan je denkt!’ 

Hoe blijf je als regionale omroep relevant voor je publiek? En hoe bedien je datzelfde publiek op een toenemend aantal kanalen, terwijl budgetten onder druk staan? 

Bij Omroep Zeeland en Omroep West hebben ze een modus gevonden om met beperkte middelen toch ruimte te creëren voor eigen verhalen. Verhalen die aansluiten bij de actualiteit, maar meer duiding en diepgang krijgen door anders naar diezelfde actualiteit te kijken. 

In Zeeland werkt de omroep in teams die allemaal hun specialiteit hebben: Politiek, Veiligheid , Lifestyle, Sport en Economie. Ook Omroep West werkt aan vergelijkbare themaredacties, die los van de dagelijkse nieuwsstroom hun eigen agenda’s moeten gaan beheren. 

Van stadsregio tot platteland; wie écht kritisch durft te kijken naar zijn huidige werkwijze, vindt meer ruimte om het anders toe doen is de overtuiging.  Coen Theuwis (Omroep West) en Véronique Roeg (Omroep Zeeland) vertellen over hun werkwijze.

SXSW, de verse oogst Willem Pijperzaal

Mediawatcher Elger van der Wel presenteert samen met Martijn Hooijer van omroep West nieuwe ontwikkelingen die zij signaleren na hun bezoek aan het grootste festival ter wereld op het gebied van media-ontwikkelingen, South bij Southwest (SXSW) in Austin (Texas) in de Verenigde Staten.

Storytelling: een kwaliteitsslag voor de webtekst Springerzaal

11.30-15.00 uur

Voor de meeste regionalen is de website tegenwoordig het visitekaartje van de omroep. Daarop vinden bezoekers het laatste nieuws, filmpjes en geluidsfragmenten. Soms gaat het om korte teksten, maar er komt steeds meer ruimte om langere verhalen te publiceren. De vraag is alleen of een radio- of tv-journalist ook altijd een goede schrijver is en of op dat vlak verbeteringen mogelijk zijn. Greta Riemersma is schrijvend journalist en docent master journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen, gespecialiseerd in interviewen en storytelling.  In de workshop Storytelling, een kwaliteitslag voor de webtekst analyseert ze een aantal teksten van regionale websites en leert de deelnemers de fijne kneepjes van storytelling.

Lunch Atrium

Datajournalistiek: de oogst tot nu toe en de toekomst Willem Pijperzaal

Regionale omroepen zetten in op datajournalistiek. De eerste stappen zijn de afgelopen jaren gezet. Welke verhalen heeft het opgeleverd?  Egbert Minnema, onderzoeksjournalist bij RTV Noord, laat zien welke verhalen hij in het afgelopen jaar heeft gemaakt. Jessica Swinkels en Henk Bas (Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten) geven aan welke subsidies het fonds heeft voor onderzoeksjournalistiek. Jerry Vermanen en Egbert Minnema hebben samen een e learning gemaakt als introductie. Jerry Vermanen neemt je mee bij je eerste stappen op het pad van de datajournalistiek en smaakt het naar meer, dan kun je onder meer terecht bij VersPers die presenteert welke opleidingen zij bieden voor datajournalisten.