Programma 2018

Hier staan programma, de presentaties en de foto’s van het NL Media Event van 2018.

Dag 1 Woensdag 4 april 2018

Vincent Bijlo Podiumzaal

Vincent Bijlo opende NL Media Event 2018. Hij is een uitgesproken liefhebber van regionale radio en dan met name van radio M. Hoe dat komt? Gaat het om het strakke format met korte gelikte itempjes? Niets van dat al. Gewoon dichtbij en gezellig. “Geruststellende gewone mensenradio”, noemt ie het. Je hoort het tempo van vroeger, het tempo dat eigenlijk het tempo van nu zou moeten zijn. Luister zijn presentatie terug voor een antwoord op deze vragen.

https://soundcloud.com/nl-awards/nlmediaevent-vincent-bijlo

Digital storytelling, Tools Filmzaal 4

De deelnemers aan deze workshop onderzoeken de mogelijkheden die digitale technieken hun bieden om een verhaal te vertellen. Het is een onderzoekstocht waarbij mensen ook zelf aan het werk moeten. Leren door zelf te doen, is het credo. Maar een ding moet vooraf gezegd. Het verhaal is altijd het belangrijkste, niet de toeters en bellen. Albertine Piels van Hackastory geeft wereldwijd cursussen over dit thema en heeft tijd gevonden om tijdens het congres een korte workshop te geven.

Transmedia storytelling voor omroepen Filmzaal 3

Het vertellen van verhalen is al zo oud als de mensheid zelf. Het begon bij verhalen verteld door het gesproken woord dat later zich ontwikkelde in andere vormen zoals het boek, hoorspel, film of computergames.Transmedia Storytelling is een relatief nieuw fenomeen binnen de entertainment industrie waarbij een verhaal niet meer door een medium verteld wordt. Het verhaal wordt opgedeeld in stukken die over verschillende media verdeeld worden, waarbij de som van die media de beleving versterken. Er ontstaat hierbij ruimte voor participatie van het publiek en elementen van gamefication. Robert Keun, docent video en transmedia storytelling alan de opleiding Communication & Multimedia Design van de NHL Stenden hogeschool te Leeuwarden, zal in zijn inleiding ingaan op het fenomeen, de ontstaansgeschiedenis en sprekende voorbeelden laten zien. Het tweede deel bestaat uit een hands-on workshop waar cursisten onder leiding van zijn studenten aan de gang gaan met deze methode.

 

Al Jazeera: The Future of News is Now. More Stories on More Platforms Filmzaal 2

Het netwerk Al Jazeera is een van de meest innovatieve mediabedrijven wereldwijd. Met een stoutmoedig online only strategie AJ+ die helemaal gericht is op nieuwe storytelling formats heeft het bedrijf de wereld verrast en is het in staat gebleken om een nieuw publiek te trekken met belangrijke onderwerpen. De nieuwe manier van werken trekt veel jongeren. Dr. Yaser Bishr, Al Jazeera’s global executive director of digital media, vertelt over de inspanningen om die veranderingen te bewerkstelligen en hoe Al Jazeera de toekomst tegemoet treedt.

https://vimeo.com/264463869

Constructieve journalistiek Filmzaal 1

Constructieve journalistiek is meer dan een goednieuwsshow. Het draait om het blootleggen van problemen met aandacht voor de oplossingen. Een streven is om meer nieuws te brengen dat relevant is voor mensen. Daardoor laat het zich ook goed combineren met vraaggestuurde journalistiek, zoals Omroep West doet. Die omroep maakt de combinatie met het Hearken-model en daarom heet het journalistiek à la West. Brian van der Bol heeft uitleg. Anniek Enthoven zal een presentatie geven over een item over een club in Delft die overlast veroorzaakt. Het item heeft ze op twee verschillende manieren gemonteerd: één op de ‘ouderwetse conflictmanier’ én eentje op een constructieve wijze. Wat zijn de verschillen en met welke vorm bedienen we ons publiek beter? Interessante vragen die vast discussie losmaken. Daarnaast vertellen twee studenten van de Universiteit Leiden over hun onderzoek bij Omroep West naar constructieve journalistiek (CoJo).

In Nederland traint de opleiding Journalistiek van Windesheim in Zwolle haar studenten in het hanteren van constructieve elementen van journalistiek. Lector Liesbeth Hermans licht toe wat wel en niet werkt aan de hand van de resultaten uit eigen onderzoek. Karel Smouter, voorheen adjunct-hoofdredacteur van de Correspondent, presenteert een zevenstappenplan om redacties op weg te helpen om constructieve journalistiek in de dagelijkse praktijk toe te passen. Eindredacteur Véronique Roeg van Omroep Zeeland leidt de workshop in goede banen. Het verslag van deze workshop is hier na te lezen.

Regionaal onderscheidend nieuws: hoe doe je dat? Filmzaal 2

Integer eu condimentum nulla. Donec at mi sit amet sapien faucibus facilisis vitae quis enim. Nulla imperdiet est a massa dapibus venenatis. Nullam vitae dolor eros. Phasellus sollicitudin felis id purus porttitor, sollicitudin rutrum ipsum blandit. Morbi ut felis accumsan, pretium felis at, rutrum nisi. Maecenas id purus et ex tempor imperdiet sit amet in arcu. Duis ac malesuada nunc, quis sodales est. Duis id imperdiet nulla.

Constructieve journalistiek Filmzaal 1

Constructieve journalistiek is meer dan een goednieuwsshow. Het draait om het blootleggen van problemen met aandacht voor de oplossingen. Een streven is om meer nieuws te brengen dat relevant is voor mensen. Daardoor laat het zich ook goed combineren met vraaggestuurde journalistiek, zoals Omroep West doet. Die omroep maakt de combinatie met het Hearken-model en daarom heet het journalistiek à la West. Brian van der Bol heeft uitleg. Anniek Enthoven zal een presentatie geven over een item over een club in Delft die overlast veroorzaakt. Het item heeft ze op twee verschillende manieren gemonteerd: één op de ‘ouderwetse conflictmanier’ én eentje op een constructieve wijze. Wat zijn de verschillen en met welke vorm bedienen we ons publiek beter? Interessante vragen die vast discussie losmaken. Daarnaast vertellen twee studenten van de Universiteit Leiden over hun onderzoek bij Omroep West naar constructieve journalistiek (CoJo).

In Nederland traint de opleiding Journalistiek van Windesheim in Zwolle haar studenten in het hanteren van constructieve elementen van journalistiek. Lector Liesbeth Hermans licht toe wat wel en niet werkt aan de hand van de resultaten uit eigen onderzoek. Karel Smouter, voorheen adjunct-hoofdredacteur van de Correspondent, presenteert een zevenstappenplan om redacties op weg te helpen om constructieve journalistiek in de dagelijkse praktijk toe te passen. Eindredacteur Véronique Roeg van Omroep Zeeland leidt de workshop in goede banen. Het verslag van deze workshop is hier na te lezen.

Toveren met cijfers Glas

Hans de Ruiter opent de statistieken van het CBS via Statline, de gratis online databank voor de deelnemers. Aan de hand van casussen legt hij uit wat er aan informatie te vinden is bij het CBS. Het kan dan gaan over onderwerpen zoals arbeid, inkomen, bevolkingsontwikkeling, bedrijvigheid en nog veel meer. Hij leert je hoe je data kunt selecteren en combineren op een efficiënte manier.

Constructieve journalistiek, een 7-stappenplan Broet

Karel Smouter (docent Windesheim en journalist o.a. voor Correspondent) verzorgt een training constructieve journalistiek aan de hand van het zevenstappenplan, de zogenoemde HOUVAST-methode. Houvast is een acroniem dat staat voor Hoopvol, Opbouwend, Uitdagend, Verhelderend, Activerend, Samenwerkend, Transparant. Hij laat best-practices zien. Ten slotte kijkt hij ook naar een aantal producties die door de deelnemers aan deze workshop van tevoren kunnen worden opgestuurd. Met de groep gaat hij op zoek naar hoe je elementen uit de HOUVAST-methode kunt gebruiken om deze producties constructief of in ieder geval constructiever te maken.

 

Hoe verleid je je publiek? Filmzaal 4

Vice is een populair online platform onder millennials, jongeren van 18 tot en met 35. Hun succesvolle You Tube kanaal telt begin 2018 maar liefst 8,6 miljoen abonnees. De ruim 2000 video’s die erop staan, zijn meer dan 1,5 miljard keer bekeken. Met spraakmakende video’s over jeugdcultuur, nieuws, muziek, kunst, mode, fotografie en lifestyle, wordt de bezoeker verleid. Kijkers blijven gemiddeld maar liefst 20 minuten op de site, hebben een hoge mate van engagement en verspreiden de content verder via hun eigen sociale netwerk. Chief editor Casper Sikkema over het geheim en de toekomstplannen van dit populaire medium.

YouTube en Google Filmzaal 3

Hoe kunnen we als regionale omroepen met onze items weer een rol van betekenis op YouTube spelen? Strategic manager Marijn Poeschmann beantwoordt vragen van de regionale omroepen. Deelnemers krijgen een vragenlijst toegestuurd, zodat ze inhoudelijk in kan gaan op wat er leeft bij omroepen. Communications manager Rachid Finge van Google vertelt over hun “Digital News Initiative” en de producten die Google ontwikkelt die voor ons als nieuwsaanbieders interessant zijn. Het verslag van deze workshop is hier na te lezen.

So Social Filmzaal 2

Maken jullie al stories? Deze mobiele, beeldvullende en visuele verhalen zijn het he-le-maal, op Facebook en Instagram. Maar ook websites als de NYtimes en NRC stappen over naar dit format en niet zomaar: Stories zijn ideaal voor behind the scenes shots en bovendien hét perfecte middel om jouw mediamerk of programma op een toegankelijke manier te presenteren. Ready, set, Insta Stories! Kirsten Jassies toont voorbeelden. Judith Leussink vertelt waarom zij zo enthousiast is over verticaal filmen en de mogelijkheden van de story’s. Camjo’er en mojo’er Anita Janssen maakt bijna dagelijks ultra korte video’s die de tekst op bv twitter ondersteunen. Zij laat een aantal super scorende socials van Omroep West zien en vertelt aan de hand van de kijkcijfers wat voor conclusies je daaruit kan trekken en Albertine Piels van Hackastory sluit af en geeft een korte inleiding over handige tools om direct mee aan de slag te gaan.

https://vimeo.com/265265602

 

https://vimeo.com/264342738

 

https://vimeo.com/264390628

 

https://vimeo.com/264390628

Regionaal onderscheidend nieuws: hoe doe je dat? Filmzaal 1

Zet je in op meer onderzoek of ga je juist voor snel nieuws? Hoe zorg je voor eigen nieuws dat relevant is voor je publiek? Welke journalistieke keuzes maken de media in de regio en hoe monitoren ze dat? Hoofdredacteuren Edwin de Kort van Omroep Zeeland, Erik Wijnholds van het Dagblad van het Noorden en adjunct-hoofdredacteur Marjo L’Homme van Omroep Brabant geven elk vanuit hun eigen medium hun visie hierop. Het debat wordt geleid door Leo Hauben.

 

Beyond Facebook Pages Filmzaal 2

Social media-redacteur/community-manager Stephanie Nijssen (RTV Noord) vertelt hoe ze Facebook-groepen en -communities gebruikt om op betekenisvolle wijze verbinding te maken met ons publiek. Begin februari bezoekt ze de Facebook Community Summit in Londen en neemt de hoogtepunten mee in haar presentatie. Wat doet NOS op 3 op Facebook? Jonna ter Veer weet daar alles van en bericht ook over de toekomstplannen van NOS op 3.

https://vimeo.com/264355223

 

https://vimeo.com/264361441

Toveren met cijfers Glas

Hans de Ruiter opent de statistieken van het CBS via Statline, de gratis online databank voor de deelnemers. Aan de hand van casussen legt hij uit wat er aan informatie te vinden is bij het CBS. Het kan dan gaan over onderwerpen zoals arbeid, inkomen, bevolkingsontwikkeling, bedrijvigheid en nog veel meer. Hij leert je hoe je data kunt selecteren en combineren op een efficiënte manier.

Vergrijzend publiek: een uitdaging Filmzaal 4

Tijdens de sessie dompelt Floris Venneman de deelnemers onder in deze kansrijke doelgroep. Met een flinke dosis energie neemt hij de zaal mee in een kennismaking met “de vijftigplusser”. Wie zijn ze eigenlijk? Een aantal waardevolle inzichten uit de vele onderzoeken die hij opdeed uit het Nationale 50+ Panel. Via welke kanalen zijn ze te bereiken? Hoe besteden ze hun tijd, en niet onbelangrijk, hun geld? Dit gecombineerd met belangrijke do’s and don’ts als je daadwerkelijk aan de slag wilt met het binden en boeien van deze interessante groep (potentiële) klanten van jouw merk of product. Uiteraard krijg je ook handvatten om morgen direct aan de slag te gaan.

Juridisch vragenuur Filmzaal 3

Een regionaal netwerk en regionale samenwerking is belangrijk voor regionale omroepen. Dat is wederzijds. Verschillende culturele, maatschappelijke en commerciële organisaties werken graag samen met de regionale omroep. Maar wat mag wel en wat mag niet? Hoe voorkom je dat je achteraf forse boetes moet betalen? Jurist Louise Doorman zal aan de hand van praktijkvoorbeelden uitleggen wat wel en niet is toegestaan. Heb je andere juridische vragen over de Mediawet, over sponsoring bijvoorbeeld, dan is dit de gelegenheid om ze te stellen.

Fake news, oprukkend probleem of hype? Filmzaal 1

Peter Burger, universitair docent en onderzoeker van de Universiteit Leiden, doet al vanaf 1990 onderzoek naar ‘broodje-aap-verhalen’. Volgens hem gebeurt het al sinds de begindagen van de media dat onjuiste informatie ‘verpakt’ als nieuws wordt verspreid. De grote aandacht die er op dit moment is voor fake news , duidt volgens de onderzoeker op een mediahype. Volgens hem is de invloed op het stemgedrag niet zo groot, maar wel kan het nog eens bevestigen wat mensen al denken.

Uitreiking NL Awards Podiumzaal

Dag 2 Donderdag 5 april 2018

Het verdwenen Groningen Podiumzaal

Jantina Russchen, Maaike Wind en Miriam Haye van het Dagblad van het Noorden (DvhN) waren een van de drie genomineerden voor de titel Journalist van het Jaar 2017. Helaas ging de titel net aan hun neus voorbij, maar dat doet geen afbreuk aan het unieke van hun project: Het Verdwenen Groningen. Daarmee brengen ze in kaart hoeveel boerderijen, huizen en andere gebouwen door de gevolgen van de gaswinning verloren gaan. Het is een meerjarig project dat ook als basis dient voor verder journalistiek onderzoek.

Trends en innovaties Filmzaal 4

BNNVARA BIKL Met BIKL worden de Bereik-, Impact-, Luister- en Kijkcijfers op een plek overzichtelijk verzameld. Ook clicks, views en fans worden inzichtelijk gemaakt, want totaalbereik is tegenwoordig meer dan alleen luister- en kijkcijfers. Projectleider/producentowner Jesse Verdellen kent alle ins en outs van BIKL en geeft een toelichting. Tech- en media-expert Elger van der Wel laat zien welke innovaties in de journalistiek en media voor ons interessant zijn. Daarnaast is hij op SXSW in Austin geweest en praat hij ons bij over de laatste trends.

Gasten produceren Filmzaal 3

‘Nee, sorry, daar heb ik nu geen tijd voor’. “Het spijt me, maar ik ben echt niet de persoon die je zoekt voor je uitzending’. Herkenbaar? Heb je tijdens het produceren van gasten het idee dat je de plank net mis slaat? Wil je iemand eigenlijk alleen maar wat informatie vragen en trekt diegene gelijk zijn agenda? Gasten produceren klinkt makkelijker dan het is. Het is meer dan even bellen en een afspraak maken. Je wilt ook een goede inhoudelijke afweging maken en vooraf weten wat iemand te vertellen heeft. Maar er is ook een tijdsdruk, want de uitzending loopt al en je eindredacteur wil het nu weten. In deze training leert Mireille van der Werff je waar de juiste mensen te vinden zijn en hoe je ze op een prettige manier over de streep trekt.

Toolschool Mojo, Your Favorite App Filmzaal 2

Werk je het liefst met Filmic pro en LumaFusion of zweer je bij Imovie en hoe handig is de titelgenerator? Mojo’ers Wytse Vellinga van Omrop Fryslan,  Loes Wielheesen (RTV Oost en genomineerd voor NL Award Jong Talent) en omroep West-verslaggever en Camjo & Mojo Anita Janssen showen al hun tips en tricks om goed en snel video content te maken.

https://vimeo.com/264372315

https://vimeo.com/264492294

https://vimeo.com/264364983

Journalistiek in de haarvaten, samenwerking met de lokale omroepen Filmzaal 1

De haarvaten van de samenleving, toverwoorden die te pas en te onpas worden gebruikt. Maar hoe kom je d’r? En hoe kan een samenwerking tussen regionale en lokale omroepen daarbij helpen? Sandrina Hadderingh licht dit toe aan de hand van GLD Stemt het gezamenlijk verkiezingsproject van Omroep Gelderland met de lokale omroepen in Gelderland. Henk Ruijl geeft inhoudelijke voorbeelden van de samenwerking die Omroep West heeft met lokale omroepen. Rob Freijssen komt van RTV Rijnmond en is al weer enkele jaren hoofdredacteur van Open Rotterdam, een van de meest succesvolle lokale omroepen van Nederland. Piet Bakker gaf zijn visie in zijn afscheidsrede als lector Massamedia en digitalisering begin 2018. Onder de titel ‘Journalistiek in de haarvaten’, gaf hij als opdracht mee voor de eigentijdse regionale en lokale journalist: wees nerd en netwerker. Dus niet alleen kritische en onafhankelijke verhalenverteller, maar ook techneut en community-manager.

Leidinggeven aan jezelf en anderen Broet

Om leiding te geven aan anderen, om eigen doelen te formuleren en te realiseren is zelfkennis en analyse nodig. Tijdens deze workshop van Oscar van Tol krijg je een aantal oefeningen om inzicht te krijgen in de eigen drijfveren en de mogelijke motivaties van anderen. Het zijn handige hulpmiddelen die gebruikt kunnen worden voor het werk bij de omroep, maar natuurlijk ook in het dagelijks leven. Oscar van Tol geeft diverse trainingen in (zelf) leiderschap en aan teams. Hij laat de deelnemers ervaren wat het is om leiding te geven, wanneer het voor hen werkt en wanneer het voor hen niet werkt.

Multiplatform Storytelling

De training Multiplatform Storytelling speelt in op de behoefte om via alle uitzendkanalen op de juiste manier te communiceren met video/beeld. Immers, elk social-mediakanaal heeft zijn eigen kenmerken, betekenis en doelgroep en die behoeven allemaal een andere aanpak. Het onderwerp kan hetzelfde zijn, maar communiceren op Facebook vraagt nu eenmaal om een andere aanpak dan bijvoorbeeld op LinkedIn. Je moet keuzes maken en wel voor je begint te filmen. De training Multiplatform Storytelling onder leiding van Mike Warmels (Character Media) helpt om die keuzes vooraf te kunnen maken.

Podcasts, je eigen radiobubbel of…. Filmzaal 2

Podcasts mogen zich in een steeds grotere belangstelling verheugen en zijn lang niet meer alleen voor de liefhebbers. Waaraan voldoet een goede podcast en bovenal, hoe bereik je je publiek met deze pareltjes? Annick van der Leeuw, eindredacteur podcasts van BNR vertelt hoe deze omroep de podcast heeft omarmd, wat ze ervan geleerd heeft en wat de toekomstverwachtingen zijn. Marjolein Knol van RTV Drenthe maakte twee podcasts, waaronder de eerste podcasts van het DvhN. Zij vertelt over haar ervaringen en hoe moeilijk/makkelijk het is om een podcast te beginnen.

Michiel Veenstra is DJ bij NPO 3FM. Daarvoor werkte hij bij diverse landelijke omroepen als 538, KINK FM en Radio Veronica. Naast zijn radiowerk deelt Michiel zijn liefde voor muziek, gadgets, Disney en andere zaken via social media. Dit doet hij op een geheel eigen manier, door naast radio onder meer te vloggen en de laatste jaren ook fanatiek te podcasten. Elger van der Wel, die met zijn podcast Wie is de Mol?: Trust Nobody vertelt hoe uitdagend het is om nieuwe luisteraars te binden, omdat traditionele manieren als social media niet echt werken.

https://vimeo.com/264516976

https://vimeo.com/264375860

https://vimeo.com/264487376

https://vimeo.com/264508374

Regionale omroep als waakhond van de politiek

De gemeenteraadsverkiezingen zijn net achter de rug. De regionale omroepen hebben daar allemaal veel aandacht voor gehad. Maar hoe zit dat de rest van de raadsperiode? Zijn de regionale en lokale omroepen wel die waakhonden van de lokale democratie die ze willen zijn? Hoe vervullen ze deze belangrijke rol in een tijd waarin de lokale en regionale journalistiek steeds meer onder druk staat? Hoe kunnen regionale en lokale omroepen elkaar versterken? De discussie wordt gevoerd door Wouke van Scherrenburg, oud-parlementair verslaggever, Ib Haarsma, hoofdredacteur RTV Rijnmond, Quint Kik, onderzoeker bij het stimuleringsfonds voor de Journalistiek, Michiel Bosgra, hoofdredacteur van studio 040 en wethouder van Vught en oud-verslaggever Fons Potters. De discussie wordt geleid door Marc Veeningen.

Foto’s NL Awards 2017