Verhalen van de Eerste Wereldoorlog

07-11-2018

Op 11 november 1918, nu 100 jaar geleden, kwam er een einde aan de eerste wereldoorlog. Hoewel Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog een neutrale positie kiest, heeft de oorlog toch grote gevolgen voor ons land. Het voedsel gaat op de bon, het leger staat op oorlogssterkte paraat en een miljoen Belgische vluchtelingen steken de grens over.

In de 7-delige serie ‘Verhalen van de eerste wereldoorlog’ komen we dichterbij de gebeurtenissen en verhalen van deze verwoestende oorlog.

Zeven provincies, te weten; Friesland, Flevoland met Urk, Utrecht, Drenthe, Brabant, Limburg en Zuid-Holland, hebben elk de oorlog op een andere manier beleefd.

De regionale omroepen uit deze provincies brengen diverse persoonlijke verhalen van verschillende mensen uit die tijd in beeld en ontmoeten Jort Kelder, kenner van de eerste wereldoorlog, bij Huis Doorn. Studenten van de St Joostacademie maakten animaties bij de monumenten in de provincies.

RTV Utrecht produceert de serie die mede mogelijk wordt gemaakt door Eerstewereldoorlog.nu en Huis Doorn. De volgende regionale omroepen zullen de verschillende documentaires in november uit zenden: Omroep Friesland, Omroep Flevoland, RTV Utrecht, RTV Drenthe, Omroep Brabant, L1 en Omroep West.