01-09-2022

Vanaf donderdag 8 september is het NOS Nieuws van de Week wekelijks te zien op TV West. Dit is een journaal in makkelijke taal en met extra uitleg, waardoor het nieuws te begrijpen is voor iedereen. Ook voor mensen die het lastig vinden het nieuws te volgen, zoals mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal en met lezen en schrijven. In Nederland is dat een groep van circa 1,8 miljoen mensen. Het NOS Nieuws van de Week is vanaf 8 september iedere donderdag te zien om 12.15 uur en om 15.15 uur, direct na het NOS Journaal Regio op TV West.

Voor iedereen te begrijpen
In NOS Nieuws van de Week komen iedere week drie nieuwsonderwerpen aan bod zoals de energietoeslag, drukte bij huisartsen of minder vliegtuigen vanaf Schiphol. Sommige begrippen worden extra uitgelegd door de presentator en er wordt rekening gehouden met woordkeuze, tempo en het gebruik van beeld. Hierdoor is het voor iedereen te begrijpen. De presentatie is in handen van de presentatoren van het NOS Journaal.

YouTube video

Vervult een behoefte
Giselle van Cann, hoofdredacteur NOS Nieuws: “We hebben gemerkt dat het NOS Nieuws van de Week een behoefte vervult bij een groot aantal mensen. Het is van belang dat we de mensen waarvoor we dit maken zo goed mogelijk weten te bereiken, dus we zijn erg blij dat steeds meer lokale en regionale omroepen ervoor kiezen om de samenwerking aan te gaan, waaronder TV West.”

“Als publieke omroep hebben we de taak zoveel mogelijk mensen in ons uitzendgebied te bereiken. Ook mensen die de verhalen liever op een andere manier tot zich krijgen.”

Taak publieke omroep
Henk Ruijl, hoofdredacteur bij Omroep West is blij met de samenwerking met de NOS: “Als publieke omroep hebben we de taak zoveel mogelijk mensen in ons uitzendgebied te bereiken. Ook mensen die de verhalen liever op een andere manier tot zich krijgen. Het is mooi dat we – naast de andere vormen van samenwerking met de NOS – nu ook een journaal kunnen brengen dat voor iedereen toegankelijk en te begrijpen is. Het is belangrijk dat iedereen weet en begrijpt wat er speelt in zijn of haar omgeving.”

Ook op Dan Haag FM
Het NOS Nieuws van de Week begon als experiment in november 2021. Eerst was het journaal alleen via YouTube te bekijken. Inmiddels zenden verschillende lokale en regionale omroepen het NOS Nieuws van de Week uit, waaronder ook de lokale zender van Den Haag: Den Haag FM. Daarnaast blijft het journaal wekelijks (m.u.v. schoolvakanties) verschijnen op YouTube.

RTV Oost zet de streektaal in het zonnetje tijdens de Week van de Streek

Van 10 t/m 17 maart is het de ‘Week van de Streek’ bij RTV Oost en besteedt de

07 03 2024

Dorothy Oosting volgt Overijsselaars die een dierbare hebben verloren

Vanaf januari is bij RTV Oost ‘Rouw op je dak’ te zien met verhalen van Overijsselaars die een dierbare hebben verloren.

28 12 2023

Omroep Flevoland start 2024 met vernieuwde radioprogrammering

Radioprogramma’s krijgen een nieuw jasje, een nieuwe programmanaam én er is ruimte voor meer muziek.

19 12 2023