Sterke regionale journalistiek van groot belang

15-07-2021

Voor een sterke lokale democratie en regionale binding is de regionale omroep essentieel. De massa van de regionale omroep levert een belangrijke bijdrage aan het basisvertrouwen voor nieuws, voor onderzoek en voor controle van de macht in alle dorpen, steden en streken. Sterke regionale journalistiek is in tijden van nepnieuws en desinformatie van groot belang.

Uit onderzoek van Commissariaat voor de Media blijkt dat vertrouwen in Nederlandse nieuwsmerken stabiel hoog is en dat tegelijkertijd de zorgen om nepnieuws toenemen. Vertrouwen en gebruik hangen sterk samen. Wie een nieuwsmerk niet vertrouwt is minder geneigd het te gebruiken en vice versa.

De regionale omroep staat op ooghoogte en vormt een betrouwbare en onmisbare schakel in de nieuwsvoorziening. We zitten tot in de haarvaten van Nederland en onderzoeken, vragen, controleren, luisteren, vieren, herdenken en verbinden de lokale samenleving.

We spelen een cruciale rol voor het gesprek over botsende standpunten, kritische vragen en felle discussies. Om dit gesprek goed te kunnen voeren en het vertrouwen in het nieuws hoog te houden, is het essentieel de verschraling van de lokale en regionale journalistiek te stoppen.

Op ooghoogte

De regionale omroepen staan op ooghoogte en vormen een betrouwbare en onmisbare schakel in de nieuwsvoorziening. Journalisten en programmamakers van de regionale omroepen zitten tot in de haarvaten van Nederland en onderzoeken, vragen, controleren, luisteren, vieren, herdenken en verbinden de lokale samenleving. Uit het bereik- en waarderingsonderzoek van de regionale publieke omroep, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction, blijkt dat jaarlijks gemiddeld 80% van het publiek in het eigen verzorgingsgebied via radio, televisie, websites, apps en sociale media bereikt wordt. Uit hetzelfde onderzoek van de regionale omroep blijkt verder een hoog vertrouwen in de regionale omroep: 86% van het publiek vindt de regionale omroep (heel erg) betrouwbaar.

Investeren in journalistiek

De regionale omroep combineert een hoog bereik met een hoog vertrouwen. Voor een sterke lokale democratie en regionale binding is de regionale omroep dus essentieel. De massa van de regionale omroep (80%) levert een belangrijke bijdrage aan het basisvertrouwen voor nieuws, voor onderzoek en voor controle van de macht in alle dorpen, steden en streken. De regionale omroep speelt een cruciale rol voor het gezamenlijke gesprek over botsende standpunten, kritische vragen en felle discussies. Om dit gesprek goed te kunnen voeren, het vertrouwen in het nieuws hoog te houden en verdere polarisatie te voorkomen, is het essentieel de verschraling van de lokale en regionale journalistiek te stoppen en te investeren in journalistiek.