NOS Nieuws van de Week start ook bij Rijnmond

02-11-2022

Vanaf donderdag 3 november is het NOS Nieuws van de Week wekelijks te zien bij Rijnmond. Het NOS Nieuws van de Week is een journaal in makkelijke taal en met extra uitleg. Dit journaal is begrijpelijk voor iedereen, ook voor mensen die het doorgaans lastig vinden om het nieuws te volgen. Omdat ze moeite hebben met de Nederlandse taal of met lezen en schrijven.

In het NOS Nieuws van de Week komen iedere week drie nieuwsonderwerpen aan bod zoals de energietoeslag, drukte bij huisartsen of minder vliegtuigen vanaf Schiphol. Sommige begrippen worden extra uitgelegd door de presentator en er wordt rekening gehouden met woordkeuze, tempo en het gebruik van beeld.

Ruud van Os, hoofdredacteur a.i. bij Rijnmond: “Rijnmond is er voor iedereen, dus ook voor de mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal. Nieuws van de Week is daarom een goede aanvulling op ons programma-aanbod. Daarnaast is het een mooi voorbeeld dat de samenwerking tussen de regionale omroep(en) en de NOS naar een steeds hoger niveau wordt getild.”

‘Het is een mooi voorbeeld dat de samenwerking tussen de regionale omroep(en) en de NOS naar een steeds hoger niveau wordt getild’

Giselle van Cann, hoofdredacteur NOS Nieuws: “We hebben gemerkt dat het Nieuws van de Week een behoefte vervult bij een groot aantal mensen. Het is van belang dat we de mensen waarvoor we dit maken zo goed mogelijk weten te bereiken, dus we zijn erg blij dat steeds meer lokale en regionale omroepen ervoor kiezen om de samenwerking aan te gaan.”

Het NOS Nieuws van de Week begon als experiment in november 2021. Eerst was het journaal alleen via YouTube te bekijken. Inmiddels zenden verschillende regionale en lokale omroepen het NOS Nieuws van de Week uit op hun televisiekanalen. Daarnaast blijft het journaal wekelijks (m.u.v.schoolvakanties) verschijnen op YouTube.

Vanaf 3 november elke donderdag om 17.30 uur te zien bij Rijnmond. Ook RTV Drenthe en Omroep West zenden het NOS Nieuws van de Week uit.

Sintvoorieder1: Record bij actie van Radio West en lokale omroepen

Nadat Den Haag FM al actievoerde voor Sintvoorieder1 werd de inzameling door Omroep West breder uitgerold naar meer lokale omroepen.

25 11 2023

Tweede Kamerverkiezingen bij regionale omroep: Iedere regio telt

Meer dan ooit telt iedere regio, ook voor politiek Den Haag. De regionale omroepen zetten bij Tweede Kamerverkiezingen het publiek centraal.

10 11 2023

Regionale omroepen en Kieskompas: Onafhankelijke stemhulp voor de regio

Kieskompas speelt naast alle landelijke onderwerpen ook per provincie in op thema’s die daar spelen.

03 11 2023