Wereldwijd netwerk van mobile storytellers dankzij Yusuf Omar

08-02-2019

Hij werkte voor CNN als social media-verlaggever over de hele wereld, maar zag dat het nieuws dichtbij de mensen pas echt beroerde. Yusuf Omar is de oprichter van Hashtag Our Stories (HOS) en wil door middel van kwalitatief goede burgerjournalistiek verhalen vertellen met mobiele devices. Verhalen die constructief zijn, die er toe doen. “We willen een verschil maken en online werkt dat beter met constructieve journalistiek.”

Op het NL Media Event op 27 en 28 maart in Zeist, zal Omar het hebben over deze nieuwe vormen van online storytelling. Social Discovery (hoe vind je verhalen die viral kunnen gaan), Social Publishing (formats voor Facebook Live, Snapchat, Instagram en korte uitlegvideo’s) en Social Engagement (hoe ga je je verbinden met het publiek) zijn de belangrijkste onderwerpen van de workshops die hij zal geven. Constructieve journalistiek en oplossingsgerichte verhalen zijn de sleutelwoorden, zegt Omar. “Dit gaat niet over het negeren van problemen, maar over hoe we de wereld kunnen verbeteren. Het oude ‘If it bleeds, it leads’ gold zeker voor traditionele media, maar dat werkt online niet. Onze generatie zag vanaf de geboorte terrorisme en angst zaaiende verhalen op onze mobiele telefoons. We willen het niet zien, we willen het niet delen. We willen een verschil maken. En daarom presteert constructieve journalistiek beter online.”

Kansen of bedreiging?
Omar weet dat zijn verhaal op het NL Media Event niet zonder slag of stoot ontvangen zal worden: “De media kunnen deze mobiele storytelling zien als een enorme kans om toegang te krijgen tot nieuwe markten, nieuwe kansen en nieuwe verhalen, of als een bedreiging voor hun bedrijf en hun organisaties en van het monopolie op verhalen dat sommigen heel lang hadden. Maar of de traditionele media het nu leuk vinden of niet, het is een feit dat het al gebeurt in de huidige journalistiek, dat mensen met mobiele telefoons op het juiste moment op de juiste plaats zijn om de verhalen die ertoe doen vast te leggen.”

Omar vindt dat Hashtag Our Stories geboren is uit de noodzaak om het medialandschap te verbreden. Volgens hem slagen traditionele media er niet in om wereldwijde verhalen relevant te maken voor lokale doelgroepen, terwijl daar volgens hem wel behoefte aan is. “Ik werkte voor CNN, we hadden kantoren over de hele wereld en correspondenten op de moeilijkst bereikbare en gevaarlijkste plekken. Maar onze berichtgeving was nog steeds door Amerikanen voor een Amerikaans publiek. Terwijl het gevoel leefde dat mensen behoefte hebben aan nieuws uit hun achtertuin. We wilden op een andere manier verhalen te vertellen, lokale problemen verbinden met wereldwijde oplossingen en betrokken zijn door middel van constructieve journalistiek. Nu heeft Hashtag Our Stories meer dan 500 mojo’s rondlopen in veertig landen, die verhalen maken die mensen raken.” Hoe Omar en zijn mojo-community dat doen, hoor je tijdens NL Media Event.

Winnaars NL Awards 2019: Minister Slob opnieuw verheugd over de kwaliteit

De Gouden NL Award 2019 gaat naar Omroep Gelderland voor ‘Verstrikt’ een vijfdelige persoonlijke podcastserie over zelfmoord.

21 04 2020

Regionale Omroep verplaatst evenement voor journalisten en programmamakers

Het NL Media Event dat gepland staat voor 25 en 26 maart gaat niet door. De uitreiking NL Awards gaat via online videostream wél door.

11 03 2020

Minister Slob reikt de Gouden NL Award uit.

De nominaties voor de NL Awards, de jaarlijkse onderscheidingen voor de beste producties van de regionale omroepen, zijn bekend.

27 02 2020