Regiolab: innoveren door de krachten te bundelen

04-03-2019

Tijdens de eerste dag van het NL Media Event op 27 maart in Zeist zal Just Vervaart de eerste resultaten presenteren van het gepersonaliseerd aanbieden van nieuws in de sessie Marketing & Targeting. Negen omroepen zijn vorig jaar gestart met Regiolab, een innovatief samenwerkingsverband, met Omroep Gelderland als kartrekker, Jouke Algra als innovatiemanager en Vervaart als projectleider. “Doel is om het bereik en de relevantie van onze content te vergroten.”

Omroep Gelderland, RTV Oost, RTV Noord, RTV Drenthe, Omrop Fryslân, Omroep Zeeland, RTV Utrecht, Omroep West en Omroep Flevoland zijn de omroepen die zich hebben aangesloten bij Regiolab. Door samen te werken hoeft niet iedereen zelf het wiel opnieuw uit te vinden, is het idee. “Daarnaast is het ingewikkeld en te duur om het zelf te doen, daarom hebben zeven omroepen bedacht om samen een innovatieplan te schrijven en daar zijn later nog twee omroepen bijgekomen,” legt Vervaart uit.

De ontwikkeling van innovatieve technologieën en journalistieke werkwijzes op online gebied om op die manier als regionale relevant te blijven, dat is het streven van Regiolab. Personalisatie en Dashboards, dat zijn de twee gebieden waar nu de pilots mee lopen, vanuit epicentrum Omroep Gelderland, waar Vervaart sinds juni vorig jaar projectleider aan de slag is. “Ik deed dit werk eerder voor de NPO en het is heel leuk om dit nu voor de regionale omroepen te doen.”

Database met persoonlijke voorkeuren

Bij personalisatie moet je denken aan relevantie. Vervaart: “Je wilt dat je nieuws zo relevant mogelijk is voor je publiek, maar dan moet je eerst weten wat je publiek wil lezen.” Een liefhebber van wielrennen zal al het wielernieuws van Omroep Gelderland lezen, of dat nou in Nijmegen of in Arnhem speelt, maar die persoon zal waarschijnlijk niet al het politieke nieuws lezen uit beide plaatsen. Om achter die persoonlijke voorkeuren te komen wordt een database met profielen en voorkeuren aangelegd van mensen die daarmee instemmen. De lezer krijgt dan op de site de voor hem of haar relevante verhalen te zien onder de noemer ‘Aanbevolen voor jou’. Op de website ziet de gebruiker nog steeds eerst het belangrijkste nieuws en daaronder de gepersonaliseerde verhalen.

Aan de makerskant (dus van de omroepen) zijn dashboards in ontwikkeling. “We zijn bezig met een Nieuwskaart. Dan zie je bijvoorbeeld of je elke hoek van de provincie wel genoeg van nieuws voorziet.” Ook kunnen verschillende koppen boven artikelen worden getest en kan je zien welke kop het beste werkt. “Dat zijn we nu ook aan het uitproberen bij Omroep Gelderland. Als het hier werkt, rollen we het uit naar de andere omroepen, zo doen we dat met alle projecten.” Met steeds het doel om meer mensen te bereiken in het achterhoofd.

Eerste resultaten

Tijdens het NL Media Event worden de eerste resultaten van de pilots uit de doeken gedaan. “Wat hebben we geleerd, wat hebben we bereikt en hoe gaan we verder.” Niet alleen bedoeld voor medewerkers van de deelnemende omroepen, maar voor iedereen, zegt Vervaart. “Iedereen is welkom, maar we willen vooral laten zien hoe bijvoorbeeld de Nieuwskaart en het testen van verschillende koppen werkt op de redactie van Omroep Gelderland en wat andere omroepen daaraan kunnen hebben.”

En de toekomst, waar wil Vervaart zeker nog mee aan de slag gaan? “Ik hoop nog aanbevelingen te kunnen doen in de app, dat daar ook meer met de voorkeuren wordt gedaan. En gepersonaliseerde pushberichten, dat lijkt me ook heel interessant. Er worden veel pushberichten verstuurd bij de regionale omroepen, ik kan me voorstellen dat het beter werkt als mensen alleen de pushberichten krijgen over onderwerpen waar ze echt affiniteit mee hebben.”