Fonds BJP wil impuls geven aan onderzoeksjournalistiek in de regio

15-03-2019

Wist je dat je als onderzoeksjournalist subsidie kan aanvragen bij het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten, oftewel Fonds BJP ? Individueel of samen met bijvoorbeeld een team van journalisten? Directeur Jessica Swinkels zal tijdens het NL Media Event op 27 en 28 maart in Zeist uitleggen hoe zo’n aanvraag in zijn werk gaat en wanneer je ervoor in aanmerking komt. In dit interview vast een voorproefje.

Het Fonds BJP is 29 jaar geleden opgericht voor en door journalisten met als doel diepgravende en tijdrovende journalistieke projecten mogelijk te maken, door journalisten financieel te ondersteunen. Swinkels: “Onderzoeksjournalistiek komt steeds verder onder druk te staan, zeker in de regio. Met de extra gelden die het kabinet beschikbaar heeft gesteld voor onderzoeksjournalistiek aan het Fonds BJP en aan het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek kunnen we de (regionale) journalistiek een impuls geven.”

Journalisten kunnen individueel of in een teamverband subsidie aanvragen. “We zien dat samenwerking onmisbaar is bij onderzoeksjournalistiek. Samenwerking met datajournalisten, onderzoekers, internationale journalistieke collectieven, maar ook tussen landelijke en regionale media. Dat zijn ontwikkelingen die we aanmoedigen.

Nieuwe regeling voor Talentontwikkeling

Er zijn regelingen voor bijzondere journalistiek, voor specifieke onderzoeksjournalistieke projecten en vanaf dit jaar is er ook een regeling voor talentontwikkeling. Binnen de Regeling Talentontwikkeling is nu de Beurs Expertiseontwikkeling geopend. “Die is voor journalisten die al langer werkzaam zijn in het vak, maar zich verder willen ontwikkelen. Ze kunnen een beurs aanvragen voor scholing, het volgen van masterclasses, bezoeken van conferenties of bijvoorbeeld om mee te lopen met een gerenommeerd onderzoeksjournalist of op een redactie”, legt Swinkels uit. “De beurs stelt je in staat je beroepsperspectief te verbeteren en vaardigheden die je nog mist aan te leren.” Binnenkort volgt er nog de Beurs Jong Talent, waarmee jonge en talentvolle journalisten gedurende langere tijd aan het werk gaan op een onderzoeksredactie.

De aanvragen worden beoordeeld door het bestuur en een adviescommissie. Swinkels merkt een flinke toename in het aantal aanvragen. “Sinds kort kun je bij ons ook terecht voor audiovisuele en crossmediale projecten.” Ongeveer een derde van de aanvragen wordt gehonoreerd, zegt de directeur. “We zitten nu op gemiddeld 30 aanvragen per ronde.” Swinkels is blij dat ze op het NL Media Event kan vertellen over het fonds. “Ik weet niet of iedereen de weg naar ons weet te vinden. We ondersteunen wel projecten in de regio, maar daar kunnen er meer bij.”

Deadlines en nieuwsbrief

Voor iedereen die nu al meer wil weten, aanmelden voor de nieuwsbrief kan op de website van het fonds. En we zetten ook nog even de deadlines voor de aanvragen op een rijtje. Regeling Bijzondere Journalistiek 1 april en 20 mei om 9.00 uur. Regeling Onderzoeksjournalistiek 25 maart en 13 mei om 9.00 uur en Regeling Talentontwikkeling 8 april om 9.00 uur.

Winnaars NL Awards 2019: Minister Slob opnieuw verheugd over de kwaliteit

De Gouden NL Award 2019 gaat naar Omroep Gelderland voor ‘Verstrikt’ een vijfdelige persoonlijke podcastserie over zelfmoord.

21 04 2020

Regionale Omroep verplaatst evenement voor journalisten en programmamakers

Het NL Media Event dat gepland staat voor 25 en 26 maart gaat niet door. De uitreiking NL Awards gaat via online videostream wél door.

11 03 2020

Minister Slob reikt de Gouden NL Award uit.

De nominaties voor de NL Awards, de jaarlijkse onderscheidingen voor de beste producties van de regionale omroepen, zijn bekend.

27 02 2020