Nederland zakt op wereldranglijst persvrijheid van plaats 6 naar 28

03-05-2022

Nederland is maar liefst 22 plekken gedaald (van plaats 6 naar plaats 28) op de jaarlijkse Persvrijheid Index van Reporters Sans Frontières (RSF), zo blijkt op deze Dag van de Persvrijheid. Free Press Unlimited vraagt zich af of ons land voldoende bestand is tegen de groeiende agressie ten opzichte journalisten en tegen de dreiging vanuit de georganiseerde misdaad.

Het jaar 2021 was uitzonderlijk. Een jaar waarin Peter R. De Vries op klaarlichte dag werd vermoord, een persfotograaf in Gelderland met auto en al in een greppel werd gekieperd en de Groningse journalist Willem Groeneveld een brandbom door zijn brievenbus kreeg. Ook werden in twee dagen tijd drie journalisten opgepakt tijdens demonstraties en besloot de NOS haar logo’s van busjes te verwijderen om haar werknemers te beschermen.

Noorwegen, Denemarken en Zweden bezetten respectievelijk de eerste, tweede en derde plaats van de index. Onderaan de lijst bungelen landen als Laos, Iran en Vietnam.

Het Nederlandse PersVeilig kreeg afgelopen jaar 272 meldingen binnen van journalisten die waren lastiggevallen, werden geïntimideerd of te maken kregen met geweld. In 2020 stond de teller nog op 121 meldingen.