Regionale omroep versterkt lokale journalistiek met drie projecten

07-10-2021

De regionale omroep heeft massa. Wij staan op ooghoogte met ons publiek en weten via radio, televisie, websites, apps en sociale media gemiddeld 80% van het publiek te bereiken. Wij helpen journalistiek te versterken op lokaal niveau en het nieuws te verdiepen op landelijk niveau. En zijn daarmee de onmisbare, verbindende schakel in het netwerk dat álle Nederlanders van betrouwbaar nieuws voorziet.

De verschillende samenwerkingsprojecten tussen de NOS, de regionale omroepen en de lokale omroepen helpen de verschraling van de lokale journalistiek te stoppen en zorgen dat de kwaliteit en kwantiteit van de berichtgeving fors toeneemt. Versterking van de regionale en lokale journalistiek is mogelijk door verdergaande samenwerking tussen de regionale, lokale en landelijke omroep, in combinatie met publiceren via online platforms.

De regionale omroep werkt in drie projecten samen:
– Project ‘Versterking Lokale Journalistiek door Samenwerking’ (NOS, regionale omroepen en lokale omroepen)
– Project ‘Wittevlekkenplan’ (regionale omroepen en lokale omroepen)
– Project ‘Individuele Regelingen’ (regionale omroepen en lokale omroepen)

Door de drie projecten is het mogelijk dat in totaal 120 journalisten extra op lokaal niveau verhalen kunnen maken. De projecten zijn complementair. Er wordt gebruik gemaakt van de kracht van bestaande partijen, het optimaal benutten van bestaande infrastructuur, netwerken en technologie met als ultiem doel zoveel mogelijk journalisten operationeel te krijgen met zo weinig mogelijk additionele overhead. Op deze wijze kan zoveel mogelijk aan onafhankelijke berichtgeving uit het hart van de samenleving worden gedaan.

Lees alles over de drie projecten in het dossier ‘Versterken journalistiek.