Video: Kijk digitaal programma ‘De Dag van de Persvrijheid’ terug

23-04-2021

Mediamuseum Beeld en Geluid Den Haag organiseert zondag 2 mei namens het Persvrijheidscomité een digitaal programma in het kader van ‘De Dag van de Persvrijheid’. Tijdens dit gratis evenement spreken journalisten, experts en beleidsbepalers over de stand van de persvrijheid onder autoritaire regimes in het buitenland. Ook de polariserende democratische samenleving in Nederland staat centraal. De aanhoudende bedreigingen en intimidatie van journalisten maken duidelijk dat aandacht hiervoor is hard nodig is.

Belang van het vrije woord
Het evenement is gekoppeld aan de International Press Freedom Day (jaarlijks op 3 mei), waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor het belang van een vrije, onafhankelijke pers en de veiligheid van journalisten. ‘Als Persvrijheidscomité staan wij voor het belang van het vrije woord en een onafhankelijke en onbedreigde journalistiek. We vinden het belangrijk dat mensen zich realiseren dat vrije pers geen vast gegeven is in deze wereld en dat er nog veel werk nodig is om dat te bereiken’, aldus Tjeerd de Boer, hoofd programmering van Beeld en Geluid Den Haag.

Registreren voor het programma
De online uitzending begint zondag 2 mei om 10:00 uur en duurt tot 12:00. Het gehele programma is na registratie op de website van Beeld en Geluid Den Haag gratis toegankelijk. Tickethouders kunnen het evenement nadien ook op een later moment terugkijken. Aanmelden kan hier.

Gezamenlijk initiatief
Het Persvrijheidscomité is een gezamenlijk initiatief van Beeld en Geluid, Free Press Unlimited, Genootschap van Hoofdredacteuren, NDP Nieuwsmedia, NVJ, PEN Nederland en Vrienden van het Persmuseum. De Dag van de Persvrijheid Online wordt mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van de Gemeente Den Haag.

UPDATE
Kijk het digitaal programma van zondag 2 mei hier terug.