Databootcamp: hoe maak je van data een verhaal

18-02-2019

“Een dag lang keihard werken en leren hoe je van speuren in een dataset een verhaal kan maken,” legt Geesje van Haren uit. Dat is in het kort het databootcamp die de medewerkers van de regionale omroep kunnen volgen op de tweede dag van het NL Media Event.

De dag staat onder leiding van docenten van Open Eyes, een vakschool voor onderzoeksjournalistiek, opgericht door Van Haren. Aan het eind van de dag heb je inzicht in het databestand waarmee je Europees nieuws naar de regio kan vertalen. “En dan kan je de verhalen gaan maken.”

Vijftien jaar geleden richtte Geesje van Haren VersPers.nl op. Een online platform voor open journalistiek. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een mediabedrijf met drie onderdelen. “Trainen, produceren en faciliteren”, zegt Van Haren. Open Eyes is de vakschool voor onderzoeksjournalistiek, Small Stream Media is het online magazine en dan is er VersPers Events, de tak waarmee Van Haren events organiseert. “En bij het databootcamp in Zeist komen eigenlijk twee takken samen, de organisatie gebeurt vanuit VP Events en de docenten van Open Eyes geven de training.”

Europese thema’s

Tijdens de bijeenkomst gaat het om het vinden van verhalen voor de regionale omroepen uit data over Europese onderwerpen. “We putten uit Europese thema’s die spelen in de regio. Het klimaat bijvoorbeeld, welke invloed heeft het klimaat op welke delen van Europa? En we gaan speuren in geldstromen. Aan het eind van de dag kunnen we dan zien naar welke regio veel Europees geld gaat en naar welke regio weinig. Of waar veel wordt uitgegeven en waar weinig.”

Dag hard werken

Om het bootcamp te kunnen volgen, is datakennis niet vereist. Die ga je juist opdoen tijdens de dag, want het is een kunst om die Excel-sheets te lezen. Van Haren: “Wel moet je van getallen houden en in staat zijn om een verhaal te herkennen, daar gevoel voor hebben. Maar we hebben de instap laagdrempelig gehouden. Je hoeft de data ook niet zelf te zoeken, wij maken je wegwijs in al die getallen. Wel moet je je laptop meenemen en bereid zijn om een dag hard te werken. Als je daar geen zin in hebt, hoef je niet te komen,” lacht Van Haren.

Het bootcamp wordt gegeven door Luuk Sengers. De onderzoeksjournalist en mediatrainer is oprichter van Story-Based Inquiry waarmee hij een structuur ontwikkelde waarmee onderzoeksjournalisten hun verhaal kunnen opbouwen. “Een heel goede trainer,” zegt Van Haren. “Ik weet zeker dat er mooie verhaalideeën gaan uitkomen, waar de omroepjournalisten mee verder kunnen.”

Winnaars NL Awards 2019: Minister Slob opnieuw verheugd over de kwaliteit

De Gouden NL Award 2019 gaat naar Omroep Gelderland voor ‘Verstrikt’ een vijfdelige persoonlijke podcastserie over zelfmoord.

21 04 2020

Regionale Omroep verplaatst evenement voor journalisten en programmamakers

Het NL Media Event dat gepland staat voor 25 en 26 maart gaat niet door. De uitreiking NL Awards gaat via online videostream wél door.

11 03 2020

Minister Slob reikt de Gouden NL Award uit.

De nominaties voor de NL Awards, de jaarlijkse onderscheidingen voor de beste producties van de regionale omroepen, zijn bekend.

27 02 2020