Analoge radio via de kabel wordt uitgefaseerd

06-07-2021

Na bijna 60 jaar komt er een einde aan analoge radio via de kabel. Kleinere kabelbedrijven stopten er al mee en nu is ook Vodafone-Ziggo in verschillende regio’s het signaal aan het afsluiten. Eind dit jaar is het radiosignaal bij alle klanten van het kabelbedrijf verdwenen. Dit betekent dat ook de radiozenders van de regionale publieke omroepen niet meer analoog via de kabel te beluisteren zullen zijn.

FM, DAB+ en online
Op 6 juli gaat de stekker van Vodafone-Ziggo eruit in de regio Rotterdam. Hierdoor is bijvoorbeeld Radio Rijnmond niet meer analoog via de kabel te beluisteren. Er blijven volop mogelijkheden om radio te blijven luisteren: Via de FM-ether, de decoder van internetleveranciers, DAB+, een DVB-C tuner op de televisie en online via web of app. Het afsluiten van het signaal is volgens het kabelbedrijf nodig om extra diensten aan te bieden. “Het is misschien verbazingwekkend, maar het radiosignaal weghalen geeft veel winst”, zegt Leo-Geert van den Berg, directeur netwerk van Vodafone-Ziggo bij de NOS. “Met name in de lage frequenties van het spectrum en die hebben we nodig om de internetsnelheden in de toekomst te verhogen.”

Luisteraars informeren
De afgelopen maanden zijn klanten van het bedrijf erop gewezen dat ze actie moesten ondernemen. Als ze niets hebben gedaan, merken ze het direct als ze de radio aanzetten. “Dan hoor je niks, dan is het stil”, zegt Van den Berg. Hij verwacht mede op basis van eerdere ervaring niet veel telefoontjes als de stekker er daadwerkelijk uit gaat. “In de vorige regio’s kwamen er een paar telefoontjes binnen van klanten die vroegen waarom de radio het niet deed. Maar we merken ook dat klanten goed geïnformeerd zijn. Het aantal mensen dat verrast wordt, is zeer beperkt.” Ook regionale omroepen informeren hun luisteraars over de wijziging en leggen bijvoorbeeld in spotjes op de radio of in een bericht op de website en app uit hoe er naar de regionale omroep geluisterd kan (blijven) worden.

Bron: Stichting RPO / Rijnmond / NOS