Week van de Mediawijsheid in het teken van digitale balans

12-10-2021

Op 6 november start de Week van de Mediawijsheid, de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media. Door het hele land vragen veel verschillende organisaties aandacht voor digitale balans en gezondheid. Hoe beïnvloedt jouw mediagebruik jouw leven? En hoe kun je media gebruiken om gezond te blijven en het beste uit jezelf te halen?

Digitale balans
Scrollen, liken, appen, swipen, streamen, gamen en subscriben: online media zijn onlosmakelijk verbonden met ons offline leven. De huidige coronacrisis laat nog eens extra zien hoe belangrijk en onmisbaar media zijn. Voor het delen van informatie, het op de hoogte blijven van het laatste nieuws en om op afstand in contact te blijven. We ervaren dagelijks de toenemende invloed van (sociale) media en mobiele apparaten op ons leven en zijn veel online. Het is daarom relevanter dan ooit om een goede digitale balans te vinden. Die balans hebben we zelf in de hand.

Onderzoek en zelftest
Netwerk Mediawijsheid heeft in samenwerking met het Trimbos-instituut landelijk onderzoek uitgevoerd om te achterhalen hoe de (digitale) balans van Nederlanders eruitziet. De onderzoeksresultaten worden op de eerste dag van de Week van de Mediawijsheid gepresenteerd. Verder is een zelftest ontwikkeld, die jongvolwassenen laat nadenken over hun persoonlijke digitale balans en behoeftes.

Mary Berkhout-Nio, programmadirecteur Netwerk Mediawijsheid: “Vaak denken mensen bij media en gezondheid aan meer of minder schermtijd. Maar in de Week van de Mediawijsheid kijken we verder dan dat. Media hebben ons zo ontzettend veel te bieden. Wat haal jij eruit voor jezelf? Waar helpen media je bij en wanneer heb je er juist last van? Vooral nu zo’n groot deel van het dagelijkse leven via digitale media plaatsvindt, kun je je afvragen: wat betekent dit voor mijn mentale en lichamelijke gezondheid?”

De Week van de Mediawijsheid
De Week van de Mediawijsheid is een jaarlijks terugkerende publiekscampagne en een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Bij het netwerk zijn meer dan 1000 organisaties, bedrijven, zelfstandig professionals en instellingen aangesloten, allen actief op het gebied van mediawijsheid. Denk aan ict-bedrijven, bibliotheken, culturele instellingen, mediacoaches, lesmateriaalontwikkelaars, uitgeverijen, onderzoeksinstituten, mediaproducenten en -platformen, onderwijsinstellingen en zorg- en welzijnsorganisaties. Veel media en netwerkpartners werken vanuit hun eigen expertise mee aan de Week van de Mediawijsheid. Bijvoorbeeld als mediapartner, ambassadeur of door middel van MediaMissies in het interactieve spel MediaMasters.

Auteur: Regionale Publieke Omroep

Gerelateerde berichten

Digital News Report: 82% van Nederlanders checkt dagelijks het nieuws

Het podcastgebruik is in 2022 verder toegenomen. Maandelijks gebruikt bijna een derde van de Nederlanders podcasts; vooral jongeren.

15 06 2022

Regionale omroep krijgt met RegioStation eigen plek op WerkStation.tv

Het aanbod aan trainingen en opleidingen voor de regionale omroep heeft hiermee een eigen plek gekregen op de vernieuwde website van WerkStation.tv.

31 05 2022

AVROTROS gaat samenwerking aan met Philip Bloemendal Prijs

Ook de Regionale Publieke Omroep, een kweekvijver voor jong presentatietalent, heeft zich verbonden aan de prijs.

31 05 2022