Week van de Mediawijsheid: Hoe RTV Noord sociale media weer sociaal maakte
Op 5 november is de Week van de Mediawijsheid gestart. De jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media staat dit jaar in teken van ‘Samen Social Online’. Door het hele land vragen veel verschillende organisaties aandacht voor digitale balans en gezondheid. Jan Müller, directeur-bestuurder van de Regionale Publieke Omroep (RPO), vertelt op de website van de Week van de Mediawijsheid hoe belangrijk het thema Samen Sociaal Online is voor de dertien regionale omroepen is.
“Maar het is niet altijd leuk op sociale media. Wanneer onze omroepen berichten plaatsen over pak ‘m beet vaccineren, zwarte piet, klimaatverandering of coronamaatregelen kunnen ze de reacties soms wel dromen. Het duurt niet lang of de eerste scheldpartijen, kwetsende opmerkingen of ongefundeerde meningen verschijnen online.”
De Week van de Mediawijsheid
De Week van de Mediawijsheid is een jaarlijks terugkerende publiekscampagne en een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Bij het netwerk zijn meer dan 1.000 organisaties, bedrijven, zelfstandig professionals en instellingen aangesloten, allen actief op het gebied van mediawijsheid. Denk aan ict-bedrijven, bibliotheken, culturele instellingen, mediacoaches, lesmateriaalontwikkelaars, uitgeverijen, onderzoeksinstituten, mediaproducenten en -platformen, onderwijsinstellingen en zorg- en welzijnsorganisaties. Veel media en netwerkpartners werken vanuit hun eigen expertise mee aan de Week van de Mediawijsheid. Bijvoorbeeld als mediapartner, ambassadeur of door middel van MediaMissies in het interactieve spel MediaMasters.
Lees het volledige verhaal op de website van de Week van de Mediawijsheid
Pamflet: Samen Sociaal Online