Week van de Mediawijsheid: Hoe RTV Noord sociale media weer sociaal maakte

10-11-2021

Op 5 november is de Week van de Mediawijsheid gestart. De jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media staat dit jaar in teken van ‘Samen Social Online’. Door het hele land vragen veel verschillende organisaties aandacht voor digitale balans en gezondheid. Jan Müller, directeur-bestuurder van de Regionale Publieke Omroep (RPO), vertelt op de website van de Week van de Mediawijsheid hoe belangrijk het thema Samen Sociaal Online is voor de dertien regionale omroepen is.

“Maar het is niet altijd leuk op sociale media. Wanneer onze omroepen berichten plaatsen over pak ‘m beet vaccineren, zwarte piet, klimaatverandering of coronamaatregelen kunnen ze de reacties soms wel dromen. Het duurt niet lang of de eerste scheldpartijen, kwetsende opmerkingen of ongefundeerde meningen verschijnen online.”

De Week van de Mediawijsheid
De Week van de Mediawijsheid is een jaarlijks terugkerende publiekscampagne en een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Bij het netwerk zijn meer dan 1.000 organisaties, bedrijven, zelfstandig professionals en instellingen aangesloten, allen actief op het gebied van mediawijsheid. Denk aan ict-bedrijven, bibliotheken, culturele instellingen, mediacoaches, lesmateriaalontwikkelaars, uitgeverijen, onderzoeksinstituten, mediaproducenten en -platformen, onderwijsinstellingen en zorg- en welzijnsorganisaties. Veel media en netwerkpartners werken vanuit hun eigen expertise mee aan de Week van de Mediawijsheid. Bijvoorbeeld als mediapartner, ambassadeur of door middel van MediaMissies in het interactieve spel MediaMasters.

Lees het volledige verhaal op de website van de Week van de Mediawijsheid

Pamflet: Samen Sociaal Online

Auteur: Regionale Publieke Omroep

Gerelateerde berichten

Digital News Report: 82% van Nederlanders checkt dagelijks het nieuws

Het podcastgebruik is in 2022 verder toegenomen. Maandelijks gebruikt bijna een derde van de Nederlanders podcasts; vooral jongeren.

15 06 2022

Regionale omroep krijgt met RegioStation eigen plek op WerkStation.tv

Het aanbod aan trainingen en opleidingen voor de regionale omroep heeft hiermee een eigen plek gekregen op de vernieuwde website van WerkStation.tv.

31 05 2022

AVROTROS gaat samenwerking aan met Philip Bloemendal Prijs

Ook de Regionale Publieke Omroep, een kweekvijver voor jong presentatietalent, heeft zich verbonden aan de prijs.

31 05 2022