Hulst staat op de mediakaart dankzij journalistieke versterking

11-11-2021

Een witte vlek op de mediakaart van Nederland. Dat was de gemeente Hulst in het oosten van Zeeuws-Vlaanderen. Door de samenwerking tussen de lokale omroep Omroep Hulst en Omroep Zeeland in het kader van het ‘Wittevlekkenplan’, komt er nu meer nieuws vanuit Hulst en wordt de verschraling in het media-aanbod tegen gegaan. “De verhalen liggen hier voor het oprapen.”

Omroep Hulst was tot de start van het samenwerkingsproject een lokale omroep met alleen een televisietak. “Onze samenwerking bestond dan ook uit het uitwisselen van bestaande programma’s voor televisie”, legt hoofdredacteur Edwin de Kort van Omroep Zeeland uit. “Het was samenwerken met een lege stoel omdat Omroep Hulst geen journalisten heeft. Qua nieuws uit Hulst en omgeving moesten we vaak kiezen; welk verhaal pakken we wel op en welk verhaal niet. Daarom is de komst van Pascalle een verrijking omdat door haar journalistieke werk we veel meer kunnen berichten over wat er in de gemeente Hulst speelt. En daar plukt Omroep Hulst ook de vruchten van.”

Journalistieke impact is groot
Met de komst van journalist Pascalle Cappetti veranderde er inderdaad veel voor de lokale omroep. De website kreeg een metamorfose en veranderde van een statische site in een website met nieuws uit de gemeente. “De impact is groot”, zegt Ronald de Kind, die vanuit het bestuur de dagelijkse leiding heeft bij de lokale omroep in Hulst. “We maken nu journalistieke verhalen en zijn meer zichtbaar. Ook komt er meer verkeer naar onze site. Voor de komst van Pascalle trokken we gemiddeld 100 bezoekers per week op onze site, nu zit dat tussen de 500 en 1.000, met uitschieters naar 2.000 in sommige weken. We zitten sinds eind 2019 zeer zeker in de lift, eerst door een extra subsidie die we kregen van de gemeente Hulst en de journalistieke ondersteuning via Omroep Zeeland heeft ons een tweede duw in de goede richting gegeven.”

Door de regeling Innovatie en Samenwerking (subsidie van 2,1 miljoen euro) zetten zeven regionale omroepen journalisten in op plekken waar een wit mediagebied is. De aangenomen journalisten zijn in dienst van de regionale omroep, worden begeleid door mensen van de regionale omroep en werken voor de lokale omroep. In het geval van Omroep Zeeland is de fte van Pascalle Cappetti opgedeeld in twee halve fte’s; een halve voor Omroep Hulst en een halve voor RTV Scheldemond in de gemeente Sluis.

Zin om te gaan pionieren
Cappetti werkte jarenlang als freelance journalist voor de regionale dagbladen en maakte in maart vanuit een vaste baan buiten de journalistiek de overstap naar Omroep Zeeland. “Deze functie sprak mij aan omdat het pionieren is en ik weer zin had in een fulltime baan in de journalistiek.” Het bevalt haar goed, al is het soms lastig de aandacht te verdelen tussen de twee lokale omroepen. “Er is zoveel nieuws te halen, ik kom echt tijd te kort. De verhalen liggen voor het oprapen. Dat het nu al een succes is, komt omdat je zoals in het geval van Hulst, journalistiek gezien vanaf het nulpunt begint. Dan boek je al snel vooruitgang en dat is heel leuk om te merken.”

Geen ruis op de lijn
Die vooruitgang is niet alleen bij Omroep Hulst te merken maar ook bij Omroep Zeeland. Cappetti valt onder eindredacteur Sonja de Best, die de begeleider is van alle extra journalisten die via de diverse projecten aan de slag zijn bij Omroep Zeeland. “Het is zo fijn dat we een regioverslaggever hebben die in Hulst het nieuws intensief volgt en daar online berichten van maakt voor ons en voor de lokale omroep. Het werkt heel goed met Pascalle. Ze heeft veel journalistieke ervaring en kan prima inschatten wat nieuws is en wat niet. Ik ben haar aanspreekpunt bij Omroep Zeeland en we sparren over onderwerpen of ze pitcht verhalen bij me. Dat is wat mij betreft ook het fijne aan het Witte Vlekkenproject, de lijnen zijn kort. Er zit geen ruis tussen, we schakelen heel snel.”

“Het is zo fijn dat we een regioverslaggever hebben die in Hulst het nieuws intensief volgt en daar online berichten van maakt voor ons en voor de lokale omroep.”

Deskundigheid neemt toe
Ook in de politiek is de komst van Cappetti zeker niet onopgemerkt gebleven. Burgemeester Jan-Frans Mulder van de gemeente Hulst is zeer te spreken over de versterking van de journalistiek in zijn gemeente. “Het is een goede zaak dat een kleine omroep met alleen vrijwilligers, nu ook nieuws brengt. Dat komt de deskundigheid bij die omroep ook ten goede. Je merkt het écht in de gemeente dat Pascalle er zit. Ze pluist al het nieuws na en weet wat er speelt. Dat werkt heel goed. Voor mij is het grootste winstpunt dat er journalistiek bedreven wordt in de gemeente en dat het nieuws verspreid wordt. Ik hoop dan ook dat het project doorgaat.”

“Je merkt het écht in de gemeente dat Pascalle er zit. Ze pluist al het nieuws na en weet wat er speelt.”

Continuïteit waarborgen
Dat hoopt de rest ook. De Kort: “Het zou heel jammer zijn als we iets moeten afbreken dat net in de steigers staat. Pascalle doet nu in haar eentje twee gemeenten. Een fulltime journalist per gemeente is wat mij betreft de wens.” Ronald de Kind is het daar mee eens. “Voor de continuïteit in de berichtgeving zouden we het liefst een hele fte hebben, maar we hebben dat zelf niet in de hand. We hebben hier uiteraard, net als Omroep Zeeland, onze gedachten over. Zeker is in ieder geval dat we het zonder de hulp van Omroep Zeeland en zonder subsidie zelf niet kunnen, dus ik hoop zeker op een vervolg om die journalistieke continuïteit ook te waarborgen.” Cappetti zelf zou het project graag een vervolg geven, maar vindt ook dat iedere omroep eigenlijk een fulltime journalist verdient. “Er zijn zoveel verhalen te maken. Daarnaast wil ik ook meer met video gaan doen en ik moet nu al keuzes maken wat ik wel en niet kan doen. Er is werk genoeg!”