Verkiezingen: Regionale omroep zorgt voor vertaalslag naar de regio

15-03-2021

De dertien regionale omroepen besteden volop aandacht aan de Tweede Kamerverkiezingen. Op televisie, radio en online, via web, app en social media, wordt er ingezoomd op het nieuws van, de standpunten over en de kandidaten uit de eigen regio. De regionale omroepen staan op ooghoogte met het publiek en vormen een betrouwbare en onmisbare schakel in de nieuwsvoorziening van alle Nederlanders die naar stembus mogen. De regionale omroep zorgt bij de Tweede Kamerverkiezingen voor de vertaalslag naar de eigen regio.

Debatten op radio en tv
Omroep Gelderland en RTV Oost maken gezamenlijk ‘Het debat van Oosten’. Kandidaten uit Gelderland en Overijssel, die op een verkiesbare plaats staan, gaan in debat voor de in de regio belangrijke thema’s. Via social media kan het publiek live meepraten en vragen stellen. Ook L1 organiseert een debat. Limburgse kandidaten van de acht grootste partijen in de peilingen praten over zorg, leefbaarheid & platteland, economie en energie. Presentator Kirsten Paulus: “Het debat is nadrukkelijk een debat voor Limburgse kiezers. Dit betekent dat we de thema’s zoveel mogelijk regionaal aanvliegen om zo het publiek te informeren over zaken die hen persoonlijk raken.”

In Noord-Brabant organiseert Omroep Brabant samen met het Brabants Dagblad, het Eindhovens Dagblad en BN DeStem ‘het Debat van het Zuiden’. In dit verkiezingsdebat gaan 7 landelijke lijsttrekkers met elkaar de strijd aan over thema’s die Brabanders bezighouden, zoals het grote woningtekort en de buitengebieden waar boeren en burgers elkaar nogal eens in de weg zitten. Ook Omroep West gaat in debat. Samen met de lokale omroep Den Haag FM heeft de regionale omroep een radiodebat met vier Haagse kandidaat-Kamerleden.

Verstaalslag naar regio
Omroepen hebben een verstaalslag gemaakt van landelijke standpunten naar de regionale uitwerking. Ook zetten omroepen de standpunten uit de verkiezingsprogramma’s voor de eigen regio op een rij. De kandidaten uit de eigen regio worden geïntroduceerd, aan de tand gevoeld en uitgedaagd om te vertellen hoe zij de regio gaan vertegenwoordigen in Den Haag. Omroep Zeeland en Omroep Flevoland hebben alle verkiezingsprogramma’s uitgeplozen en alle standpunten over respectievelijk Zeeland en Flevoland overzichtelijk op de website geplaatst. Omrop Fryslan gaat in het televisieprogramma ‘It Polytburo’ in gesprek met de lijsttrekkers. Presentatoren Andries Bakker en Eric Ennema gaan op zoek naar de standpunten over Friese en voor Friesland belangrijke thema’s.

Alle kanalen
De regionale omroepen zetten in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen alle kanalen in. Van debatten op tv tot vraaggesprekken op Facebook en van interviews op de radio tot een liveblog op web en app. Het publiek wordt volop betrokken. Er is de mogelijkheid om vragen te stellen, bijvoorbeeld tijdens een debat op televisie of een interview op de radio. Ook zijn er online polls over belangrijke thema’s. In reportages worden de vraagstukken samen met de inwoners in beeld gebracht: Van windmolens in de achtertuin tot geen achtertuin door het woningtekort. De regionale omroepen onderzoeken, vragen, controleren, luisteren en verbinden de lokale samenleving. Ook in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen.

Lokale en regionale omroepen bundelen krachten met journalistieke alliantie

De Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) en de Regionale Publieke Omroep (RPO) hebben een alliantie gesloten gericht op

15 02 2024

Broadcast Magazine: De week van Jan Müller

Deze week neemt Jan Müller, directeur-bestuurder Stichting Regionale Publieke Omroep, de lezers van Broadcast Magazine mee in zijn week.

13 06 2023

Jaarverslag 2022: Midden in de regio

Als maker en verspreider van regionaal nieuws en drager van de regionale cultuur staan we midden in de regio. Ga naar het online jaarverslag.

31 05 2023