Twee nominaties regionale omroep voor journalistieke prijs De Tegel

26-04-2021

Omroep Gelderland en Omroep Brabant zijn genomineerd voor De Tegel, de prijzen voor de beste journalistieke producties van Nederland. De documentaire ‘In het hart geraakt’ van Omroep Gelderland is genomineerd voor De Tegel in de categorie Regio. In de categorie Online is het project ‘Boer met kiespijn’ van Omroep Brabant en onderzoekscollectief Spot on Stories genomineerd. De prijzen voor het beste journalistieke werk worden op 10 mei uitgereikt.

In het hart geraakt
De documentaire ‘In het hart geraakt’ van Omroep Gelderland is genomineerd voor De Tegel in de categorie Regio. ‘In het hart geraakt’ brengt in beeld brengt hoe het Gelderse Heerde in de eerste golf door corona wordt getroffen. De documentairemakers spraken met verschillende inwoners van de gemeente Heerde over de impact van corona. Van de burgemeester tot de oud-beheerder van de begraafplaats: veel inwoners werden ziek en van hen overleed een groot deel aan het virus. In het hart geraakt is een productie van verslaggevers Ellen Kamphorst, Rik Kapitein en Ruben van der Scheer. Het camerawerk werd verzorgd door Tristan Tieben en de eindmontage kwam voor rekening van Marcel von Hobe.

Boer met kiespijn
In de categorie Online is het project ‘Boer met kiespijn’ genomineerd. Omroep Brabant en onderzoekscollectief Spot on Stories keken achter de hekken bij de Brabantse boeren. Ze hebben onderzoek gedaan naar wat de gevolgen zijn van het vervroegd invoeren van de milieuregels. Voor onze boeren, voor de Brabanders en voor de provincie. Op vernieuwende manieren gaven de makers een inkijkje in het leven van de boeren en andere Brabanders die met de agrarische sector te maken hebben. ‘Boer met kiespijn’ is een productie van Jolien vd Griendt, Beike Looijse en Marjo L’Homme.

Online prijsuitreiking
De Tegels worden op 10 mei online uitgereikt. In twaalf categorieën zal het beste van de Nederlandse journalistiek worden gepresenteerd. Ook zal er een Publieksprijs worden uitgereikt. Amber Kortzorg en Sosha Duijsker zullen de uitreiking van De Tegel presenteren.