Trainingsprogramma project versterking lokale journalistiek van start

11-05-2021

De journalisten binnen het project ‘Versterking Lokale Journalistiek door Samenwerking’ zijn gestart met diverse trainingen. De NLPO verzorgt de trainingen. Het project is een samenwerking tussen NOS, lokale omroepen en de regionale omroep.

Online training
In groepen van acht krijgen alle journalisten die voor dit project zijn aangetrokken een uitgebreide online training in mobiele journalistiek (MoJo). In de komende weken leren zij onder meer filmen, editen en storytelling met (gebruik van) een smartphone. Zo worden journalisten die aan de slag gaan voor lokale en regionale omroepen nog wendbaarder en komen ze dichter bij het publiek.

Certificaat
Bij het draaien van mooie items hoort ook het kunnen monteren van het gedraaide materiaal. Daarom biedt de NLPO ook een basis- en opfriscursus Adobe Premiere Pro aan, waarbij monteren, ondertitelen en op de juiste manier exporteren speerpunten zijn. Wie de cursus met goed gevolg heeft afgesloten ontvangt een certificaat.

Lokale politieke verslaggeving
Verder wordt er in het kader van de naderende gemeenteraadsverkiezingen ook nog een uitgebreide e-learning lokale politieke verslaggeving aangeboden. Tenslotte worden er later dit jaar in goed overleg met de betrokken hoofd- en/of eindredacteuren nog extra workshops verzorgd.

Bundelen van journalistieke kracht
De lokale en regionale publieke omroepen en de NOS zullen in 2021 hun samenwerking versterken op het gebied van de lokale journalistiek. Ruim 60 journalisten worden voor een periode van een jaar gestationeerd bij regionale en lokale omroepen in het hele land, waarbij de NOS als werkgever optreedt. Het bundelen van journalistieke kracht en kennis moet zorgen voor een verrijking en verbetering van de kwaliteit van de lokale berichtgeving.