CIRCOM Regional ondersteunt veilige journalistiek in Oekraïne

28-02-2022

Met het oog op de ontwikkelingen in Oekraïne onderstreept CIRCOM Regional het belang van persvrijheid. CIRCOM Regional is het samenwerkingsverband van regionale Europese publieke omroepen en heeft leden uit meer dan dertig landen. Voor CIRCOM is de persvrijheid onvoorwaardelijk.

CIRCOM Regional heeft volop contact met journalisten en hun vertegenwoordigers in Oekraïne. Het is nu van het grootste belang om hen te ondersteunen. Het belang van betrouwbare en accurate journalistiek is essentieel. Journalisten moeten altijd en overal vrij hun werk kunnen doen. CIRCOM Regional helpt om optimale voorwaarden te scheppen voor journalisten. Regionale publieke media opereren in het belang van de (lokale) samenleving. Feitelijke, onbevooroordeelde informatie en uitgebreide diepgaande analyses vormen de kern van vrij toegankelijke kwaliteitsjournalistiek.

Veel CIRCOM-leden zijn buurlanden van Oekraïne en Rusland: Noorwegen, Finland, Polen, Hongarije, Roemenië en Slowakije en dus zeer betrokken bij het conflict. CIRCOM Regional heeft medio 2015 gesprekken gehad met de nationale publieke omroep NTU in Oekraïne over onder andere het geven van trainingen in Oekraine en aansluiting bij CIRCOM. Namens de dertien regionale publieke omroepen in Nederland is stichting Regionale Publieke Omroep (RPO) lid. Klaas Geert Bakker (RTV Oost) is namens de regionale publieke omroep nationaal coördinator en hij is lid van het Executive Committee van CIRCOM Regional.