Nationaal Media Onderzoek gaat van start
Na een intensief tenderproces zijn Kantar en Ipsos door SKO, NLO, NOM en VINEX geselecteerd om het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek op te zetten. Onder de nieuwe naam Nationaal Media Onderzoek (NMO) zal het bereik van televisie, radio, print en online worden gemeten en gaat het op termijn de huidige standaarden vervangen. Elk afzonderlijk bereiksonderzoek wordt daarbij vernieuwd en sterk verbeterd.
Kantar en Ipsos gaan nauw samenwerken om het geïntegreerde meetsysteem voor televisie, radio, print en online op te zetten. Als NMO gereed is, zal het voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van design, dataverzameling, dataverwerking en privacy. In de loop van 2021 zal de introductie van NMO gefaseerd plaatsvinden en zullen de eerste datasets verschijnen. Die kunnen meteen door bureaus, adverteerders en media-exploitanten worden gebruikt.
De regionale omroepen zijn aangesloten bij het kijkonderzoek (SKO) en het luisteronderzoek (NLO). De onderzoeken worden door ORN, de zelfstandige verkooporganisatie voor de dertien regionale omroepen, gebruikt bij de (landelijke) verkoop van (telvisie- en radio)reclame.
Meer informatie is te lezen op de de website van het Nationaal Media Onderzoek.