Staatssecretaris Uslu bezoekt Omrop Fryslân: “Ik ben onder de indruk”

06-04-2022

Staatssecretaris Gunay Uslu van Cultuur en Media bracht woensdag een bezoek aan Omrop Fryslân. Ze sprak onder andere over de bijzondere positie van de regionale omroep. Uslu sprak met directeur Houkje Rijpstra en hoofdredacteur Ingrid Spijkers en brak in in het radioprogramma No derfoar!

Regionale omroep is dichtbij de mensen
“Ik ben onder de indruk”, zei staatssecretaris Gunay Uslu. “Het is heel mooi om te zien hoe belangrijk Omrop Fryslân is voor de regio, hoe het verbindt. Ik zie hele nieuwe praktijken zoals Instagram en memes, en hoe bevlogen de mensen zijn. Je ziet aan de blik van mensen dat ze het ontzettend leuk en belangrijk vinden. En je ziet hoe dichtbij de omroep is in de regio bij de mensen.”

Jong talent
De staatssecretaris werd ook voorgesteld aan trainee Iris Witzenburg (22), een van de jongste Omrop-medewerkers. Witzenburg werkt bij de regionale omroep van Fryslân in het kader van het trainee-traject van Omrop Fryslân, de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad. De deelnemers studeren één dag per week en zijn vier dagen aan het werk. De staatssecretaris wilde van Witzenburg weten hoe het haar bij de omroep bevalt. Toen Witzenburg zei dat ze pas in januari was begonnen, zei Uslu: “Ik ook. Ook ik moet nog veel leren in deze functie, maar dat maakt het juist spannend en leuk.” De staatssecretaris liet zich positief uit over initiatieven om jong talent aan publieke omroepen te binden. “Dat is belangrijk voor publieke organisaties. Je krijgt nieuwe ideeën en nieuwe energie.”

Versterken journalistiek in de regio
In het regeerakkoord van kabinet-Rutte IV staat dat er middelen beschikbaar komen om de journalistiek in de regio te versterken. Uslu: “Ik ben bezig met een hoofdlijnenbrief die voor 1 juni naar de Kamer gaat, met daarin onder andere de professionalisering van de lokale omroepen en de samenwerking met regionale omroepen.” Het bezoek aan Omrop Fryslân moet dan ook dienen als bron van informatie en oriëntatie. Omrop Fryslân is de eerste regionale omroep van Nederland die Uslu in haar functie als staatssecretaris van cultuur en media aandoet. Directeur Houkje Rijpstra van Omrop Fryslân is daar erg over te spreken. “Het is heel mooi dat de staatssecretaris hier komt. Het gaat dan over journalistiek, maar ook over cultuur en de positie van de Friese taal.”

Friese muziek
Producer Jitze de Vries vond het spannend dat de staatssecretaris in de radiostudio aanschoof. “Ze was heel belangstellend naar de Friese taal en de Friese muziek die we draaien.” Ze heeft affiniteit met talen, maar kende het Fries niet. Wat De Vries betreft mag ze zo nog een keer op werkbezoek komen. “Ik denk dat het een hele leuke studiogast is.”

Samenwerking met lokale omroep
De staatssecretaris kreeg bovendien informatie over de samenwerking van Omrop Fryslân met de lokale zenders RTV NOF en LEO Middelsé in samenwerking met de NOS. Na het bezoek aan de redactie van Omrop Fryslân in Leeuwarden ging de staatssecretaris naar De Westereen om bij RTV NOF te kijken.

Foto: Omrop Fryslân / Jilmer Postma