Samenwerking met Hogeschool Fontys voor ontwikkelen moderne en intuïtieve werkomgeving voor journalisten

02-12-2021

Omroep Flevoland en hogeschool Fontys gaan samenwerken bij het ontwikkelen van een nieuwe workflow voor journalisten. In het project worden journalistiek en techniek samengebracht. RTV Utrecht, Omroep West en L1 geven ook hun inbreng in dit innovatieve project. De resultaten komen ter beschikking voor Fontys en alle regionale omroepen.

De opleiding journalistiek en de opleiding ICT gaan meehelpen onderzoeken om een geheel nieuwe workflow (redactieportaal) te ontwikkelen voor journalisten van de regionale omroep. Daarbij wordt vooral ook gekeken naar de mogelijkheden van opkomende technologie als artificiële intelligentie. Het is voor de toekomst van de journalistieke redactie van belang dat die beschikt over een moderne en intuïtieve werkomgeving. Momenteel zijn de huidige systemen gebaseerd op oude technologie waardoor journalisten veel tijd kwijt zijn aan technische handelingen. Samen met Fontys worden er allerlei (deeI)experimenten uitgevoerd wat uiteindelijk resulteert in een innoverend, sneller en gemakkelijk(er) redactieportaal.

De Fontys Lectoraten Journalistiek en Verantwoorde Innovatie, Big Data en ICT, Design en Interactie en Moral Design Strategy spelen de hoofdrol in dit project. Vanuit Fontys wordt dit project geleid door lectoren Danielle Arets en Mark de Graaf. Bram Liplijn begeleidt vanuit Omroep Flevoland het project. De regionale omroep van Flevoland coördineert het project. RTV Utrecht, Omroep West en L1 geven ook hun inbreng in dit project. De resultaten van dit onderzoek komen ter beschikking voor Fontys en alle regionale omroepen.