Samen tegels lichten: noordelijke omroepen bundelen krachten met elkaar en FTM

18-04-2019

Een samenwerkingsverband tussen de vier regionale omroepen in Noordoost-Nederland op het gebied van onderzoeksjournalistiek. Twee maanden geleden werd het startschot voor dit project gegeven door minister Arie Slob. Hoe loopt die samenwerking tussen RTV Noord, RTV Drenthe, RTV Oost en Omrop Fryslân? En wat zijn de plannen voor de komende tijd? Coördinator Goos de Boer geeft tekst en uitleg.

Het eerste gezamenlijke onderzoek van RTV Noord en Omrop Fryslân is recent gepubliceerd. “Toezicht op veiligheid grote containerschepen faalt”, luidt de kop, een onderzoek naar aanleiding van de containerramp op de Noordzee met de MSC Zoe. “Een perfect voorbeeld van een onderwerp dat in meer provincies speelt”, zegt De Boer. “We zijn daar samen ingedoken en je ziet dat ons onderzoek meteen veel wordt aangehaald in de Tweede Kamer tijdens de hoorzitting over dit onderwerp.”

Het belang van regionale onderzoeksjournalistiek benadrukken. Samenwerking stimuleren, zoals de mediaminister graag ziet. En het werkt dus meteen, zegt De Boer. “Je ziet dat we allemaal druk zijn met de dagelijkse onderwerpen op onze redacties. Journalistiek spitwerk is naar de achtergrond verdwenen. Door de koppen bij elkaar te steken en de krachten te bundelen hopen we met meer van zulke onthullende verhalen te komen.”

Expertise delen

De Boer is de kartrekker van het onderzoeksproject. “De boel organiseren, overleggen, kijken welke onderwerpen we gaan uitzoeken en met welke omroepen we dat doen. En daarna kijken welk team we gaan formeren. Wie kan er worden vrijgemaakt om onderzoek te doen. Daar houd ik me nu mee bezig.” Want niet ieder onderwerp is geschikt om met vier omroepen te onderzoeken. “Per onderwerp kijken we daar naar. Welke omroepen doen mee, welke journalisten zetten we bij elkaar? Het is sowieso een winstpunt dat de expertise nu in ieder geval met elkaar gedeeld wordt.”

Neem Groningen Airport Eelde als voorbeeld. Een vliegveld in het Drentse Eelde met Groningen in de naam. Twee portefeuillehouders van twee omroepen. Die niet meer alles apart hoeven te doen, maar de zaken kunnen verdelen. “En elkaar sterker maken”, benadrukt De Boer. “Het is goed om de redactionele samenwerking tussen omroepen ook echt te gaan uitvoeren op deze manier.”

Samen met FTM

De samenwerking stopt niet bij de vier omroepen. Ook met het journalistieke onderzoeksplatform Follow the Money (FTM) is een samenwerking opgezet. “Daarbij wordt de hulp van het publiek voor gezocht”, legt De Boer uit. “Mensen konden een pitch indienen over een onderwerp waarvan zij vinden dat onderzoek naar gedaan moet worden. Er kon worden gestemd en het onderzoek met de meeste stemmen gaan we uitvoeren. Voor ons is de landelijke uitstraling van FTM een pluspunt en voor hen de kennis in de regio. Samen zijn we sterker. Er is massaal gepitcht, meer dan 100 ideeën zijn er binnen. De onderwerpen zijn heel divers. Van de gaswinning tot de windmolens of de ijsbaansoap in Drenthe.”

Enthousiasme is er zeker, merkt De Boer. “Natuurlijk is het in het begin even aftasten, maar nu zie je al resultaat en je merkt dat dat een boost geeft. Ook op de redacties. En er komt nog veel meer aan, zowel van de omroepen als in de samenwerking met Follow the Money.”

Lokale en regionale omroepen bundelen krachten met journalistieke alliantie

De Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) en de Regionale Publieke Omroep (RPO) hebben een alliantie gesloten gericht op

15 02 2024

Broadcast Magazine: De week van Jan Müller

Deze week neemt Jan Müller, directeur-bestuurder Stichting Regionale Publieke Omroep, de lezers van Broadcast Magazine mee in zijn week.

13 06 2023

Jaarverslag 2022: Midden in de regio

Als maker en verspreider van regionaal nieuws en drager van de regionale cultuur staan we midden in de regio. Ga naar het online jaarverslag.

31 05 2023