Regionale omroepen scoren bij ‘beste nieuwskoppen’-verkiezing

22-12-2021

“Seksclubs bereiden zich voor op heropening: ‘Het is erop of eronder’” van regionale omroep RTV Drenthe is verkozen tot beste kop van het jaar 2021. Ook nieuwskoppen van Omroep West (4) en Omroep Gelderland (5) staan in de Top 5.

De winnende nieuwskop van RTV Drenthe uit mei 2021 won met 14,2% van alle uitgebrachte stemmen. De verkiezing van “Beste (krantenkop) van het jaar” wordt jaarlijks georganiseerd door het Twitter– en Instagramaccount Top die (kranten)kop, waarop dagelijks pareltjes van (kranten)koppen uit Nederlandstalige media worden uitgelicht.

Het verhaal met de winnende kop is tot stand gekomen door de samenwerking tussen ZO34 en RTV Drenthe. Lokale en regionale omroepen werken samen om de lokale journalistiek te versterken. De kop prijkte in mei van dit jaar dan ook boven het verhaal van ZO!34 en RTV Drenthe. Journalist Rien Kort heeft het verhaal opgetekend én de kop gemaakt.

De volledige top vijf van kandidaten voor de (kranten)kop van het jaar zijn, inclusief het percentage aan stemmen dat zij kregen:
#1 “Seksclubs bereiden zich voor op heropening: ‘Het is erop of eronder’” van RTV Drenthe (14,2%)
#2 “Red Bull vindt het uiterst verdacht dat Mercedes plotseling vleugels heeft” van NOS Sport (12,4%)
#3 “Volkswagen sluit Braziliaanse variant wegens nieuwe golf” van NU.nl (9,7%)
#4 “Repetities Jostiband soberder door corona: ‘Het is repeteren met een handicap’” van Omroep West (8,8%)
#5 “Apeldoorn laat Nobelprijswinnaar Willem Röntgen stralen” van Omroep Gelderland (7%)

De verkiezing is georganiseerd door freelancejournalist Rutger de Quay en media-ondernemer Richard Otto.

Rutger de Quay: “Ook dit jaar zijn er weer veel nieuwskoppen over het coronavirus en de pandemie genomineerd. Opvallend was wel dat de koppen een stuk luchtiger waren dan vorig jaar. Niet alleen voor de lezer, maar ook voor de journalist is corona een dagelijks onderdeel van het nieuws geworden, waardoor er bijna twee jaar pandemie soms ook wat ludieker mee wordt omgegaan.”

Richard Otto: “In het verleden waren het de landelijke krantenkoppen die hoog scoorden. De lijst is dit jaar een stuk diverser. De lezer consumeert steeds meer het nieuws online en dat is terug te zien in de top 5, waar enkel online nieuwskoppen in staan vermeld. Ook de regionale publieke omroepen zien het belang van een goede opvallende kop. Drie regionale nieuwskoppen hebben de top 5 gehaald.”