Regionale omroepen ook bij Ziggo in HD

02-11-2021

De ontvangst van de regionale publieke omroepen bij Ziggo verbetert. Tussen 1 en 9 november komen alle regionale tv-programma’s in de betere HD-kwaliteit beschikbaar bij Ziggo. De regionale omroepen produceren al jaren de programma’s in HD en sinds 2019 gebeurt ook de aanlevering van de signalen aan aanbieders uitsluitend in HD. Ziggo converteerde de signalen naar het verouderde formaat SD. Dat verandert nu en Ziggo geeft de regionale omroepen voortaan ook door in HD.

Een lang gekoesterde wens was dat de beeldkwaliteit bij Ziggo verbetert, zodat het publiek de programma’s kan zien in de beeldkwaliteit waarin het gemaakt wordt. Nadat eerder andere aanbieders overschakelden zet ook VodafoneZiggo deze stap, zodat net als bij de meeste aanbieders de beeldkwaliteit gelijkwaardig is aan de landelijke publieke zenders.

Op 1 november worden de eerste zeven omroepen Omroep Zeeland, Rijnmond, Omroep West, NH, RTV Utrecht Omroep Flevoland en Omrop Fryslân overgezet. Ook de ontvangst van de lokale zender AT5 wordt op die dag verbeterd. Op 9 november worden de omroepen RTV Noord, RTV Drenthe, RTV Oost, Omroep Gelderland, L1 en Omroep Brabant overgezet.

Deze wijziging is voor de meeste klanten van Ziggo een verbetering. Sommige klanten beschikken misschien nog over een verouderde settopbox waarmee de ontvangst van HD signalen niet mogelijk is. Ziggo adviseert deze klanten om met klantenservice van Ziggo contact op te nemen.

Foto: RTV Oost