Onderzoek Commissariaat van belang voor versterking lokale journalistiek

30-09-2022

Het Commissariaat voor de Media heeft een grootschalig onderzoek gedaan naar interesse in gemeentenieuws, en gebruik en waardering van alle informatiebronnen, die lokaal nieuws en informatie ontsluiten. Donderdag 29 september 2022 werden de resultaten gedeeld met stakeholders die zich bezighouden met lokale en regionale media en regionale democratie. Dit gebeurde in Beeld en Geluid Den Haag waar voorzitter van het Commissariaat Amma Asante het rapport overhandigde aan staatssecretaris voor Cultuur en Media Gunay Uslu.

Onderzoek levert feiten als basis voor versterken journalistiek
De regionale omroep onderstreept het belang van zo’n uitgebreid en gedegen onderzoek. Niet eerder is het gebruik van lokale informatiebronnen voor alle online en offline mediakanalen in deze omvang en representatief voor heel Nederland in kaart gebracht. De lokale democratie in Nederland is gebaat bij goed geïnformeerde burgers. Dit onderzoek zorgt ervoor dat er op basis van feiten kan worden ingezet op versterking van lokale en regionale journalistiek. Het laat duidelijk zien dat het publiek geïnteresseerd is in regionaal en lokaal nieuws en dat men op dit moment niet ontevreden is over de regionale en lokale nieuwsvoorziening. De drie meest gebruikte informatiebronnen zijn het huis-aan-huis blad, het regionaal dagblad en de regionale omroepen

Jan Müller, directeur-bestuurder Regionale Publieke Omroep (RPO): “Dat de regionale omroepen zo’n belangrijke rol spelen in de lokale informatievoorziening is een mooie en terechte waardering voor al het harde werk van de journalisten van de dertien regionale publieke omroepen. Onze journalisten staan op ooghoogte met het publiek. Ze maken zelf onderdeel uit van de lokale samenleving waar ze over berichten. Zij gaan dagelijks op pad om het nieuws en de verhalen van dichtbij te brengen.”

Digitale transformatie
Het onderzoek van het Commissariaat voor de Media geeft ook een belangrijke waarschuwing: De digitale transformatie gaat enorme gevolgen hebben voor de toekomst van aanbod aan en gebruik van lokale journalistieke informatiebronnen. Ook rapporteert het Commissariaat dat niet alle bevolkingsgroepen even goed worden bereikt en er een groot verschil tussen gemeenten is. Müller: “Het onderzoek bevestigt de uitdagingen waarvoor de regionale en lokale publieke nieuwsvoorziening staat. Er zijn te weinig journalisten voor kwalitatief goede verslaggeving, berichtgeving en onderzoek in alle gemeenten. De behoeften van het publiek veranderen razendsnel. Digitale ontwikkelingen zijn voor kleinere omroepen niet bij te houden, terwijl dit wel noodzakelijk is om burgers te blijven bereiken.”

Samenwerking in publieke bestel
De digitale transformatie biedt ook kansen. Samenwerking tussen de verschillende omroeplagen kan de regionale en lokale journalistiek versterken. Müller: “Op het gebied van online content en online kanalen is lokaal een wereld te winnen. Vooral als er gezamenlijk geïnvesteerd kan worden in en geprofiteerd kan worden van digitale ontwikkelingen. De regionale omroepen zullen hier de komende jaren verder op inzetten.” Dit gebeurt onder andere binnen de Journalistieke Alliantie die dit voorjaar met de NOS gesloten is. Om het regionale nieuws met het landelijke te verbinden en te versterken wordt gewerkt aan het ontwikkelen van gezamenlijke systemen om online activiteiten te kunnen bundelen.

Publiek journalistiek huis
De regionale omroepen willen de samenwerking tussen de drie omroeplagen ook verder uitbouwen, in het verlengde van projecten die nu met tijdelijke middelen worden uitgevoerd, zoals ‘Versterken lokale journalistiek door samenwerking‘. Müller: “Het onderzoek van het Commissariaat laat zien dat het veranderende medialandschap en de digitale transformatie een enorme impact gaan hebben op de toekomst van de regionale en lokale journalistiek. Dit zien wij al dagelijks in de praktijk. Door samen te bouwen aan een publiek journalistiek huis kunnen we ook in de toekomst mensen blijven bereiken met hoogwaardige en betrouwbare journalistiek over de eigen leefomgeving.”

Het rapport De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022

Foto: Commissariaat voor de Media (coverfoto)