Ook in de regio is het de Week van de Digitale Radio

07-07-2020

Digital Radio NL organiseert deze week (6-10 juli) ‘de Week van de Digitale Radio’. Online, op televisie en natuurlijk op radio wordt DAB+ als het nieuwe geluid van radio gepromoot. De regionale omroep besteedt samen met meer dan 50 andere binnenlandse publieke en commerciële radiozenders aandacht aan DAB+. Het is de nieuwe digitale manier om via de ether radio te luisteren. Op de meeste regionale publieke radiozenders zijn, net als bij de landelijke radiostations, DAB+ ontvangers te winnen.

Ontvangst verder verbeterd
Sinds 2015 zijn alle regionale omroepen in vrijwel het hele land via DAB+ te ontvangen. Voor het najaar wordt de regionale ontvangst in de Randstad verder verbeterd, waardoor de omroepen voortaan overal in Nederland in de beste digitale kwaliteit te beluisteren zijn.

2 miljoen
DAB+ is de opvolger van de analoge FM-ontvangst en is makkelijk in gebruik. Zenders zijn eenvoudig op naam te vinden waardoor frequenties onthouden overbodig wordt. Op DAB+ is er een breder aanbod aan zenders beschikbaar dan op de huidige FM. Uit de audiomonitor 2019 blijkt dat al bijna een kwart van de huishoudens over een DAB+ ontvanger beschikt. Vanaf december 2020 wordt iedere nieuwe auto standaard uitgerust met DAB+-ontvangst. Inmiddels luisteren 2 miljoen mensen in Nederland via DAB+.

Samenwerking
Digital Radio NL is een samenwerking van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), de negen landelijke commerciële radiozenders (VCR), het Ministerie van Economische Zaken en de Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO) die deelneemt namens de regionale publieke omroepen.