Omroep Gelderland stopt met nieuwsverslaggeving bij voetbalwedstrijden

18-10-2021

“Het is heel bitter, maar we blijven vanaf nu weg bij voetbalwedstrijden. Het is onmogelijk om buiten het stadion verslag te doen van gebeurtenissen.” Dat zegt Sandrina Hadderingh, hoofdredacteur van Omroep Gelderland. Zondag 17 oktober is wederom een verslaggeversteam van Omroep Gelderland belaagd door zogenaamde fans. Dit keer bij stadion De Goffert in Nijmegen waar N.E.C. Nijmegen in de streekderby met 1-0 verloor van Vitesse uit Arnhem.

Persveilig
Supporters wilden hun gram gaan halen bij de verslaggever die verbaal werd lastiggevallen en aangereden door een scooter. “We overwegen aangifte en doen zeker melding bij Persveilig”, benadrukt Hadderingh.

Niet de eerste keer
Het is het zoveelste incident. Eerder dit jaar renden journalisten van de omroep voor hun leven na de misgelopen promotie bij De Graafschap. Achtervolgd door boze ‘fans’ konden ze op tijd de auto bereiken. Een collega-journalist kreeg zelfs klappen. Omroep Gelderland-hoofdredacteur Sandrina Hadderingh reageerde toen ook verontwaardigd en geschokt op de gebeurtenissen bij stadion De Vijverberg in Doetinchem. Enkele supporters van De Graafschap belaagden daar journalisten van Omroep Gelderland en ESPN en een persfotograaf. Die raakte daarbij lichtgewond.

Veilig hun werk doen
Hadderingh: “Het lijkt of bedreigingen bij ons vak horen, maar dat is natuurlijk onzin. Onze mensen moeten veilig hun werk kunnen doen en dat kan vandaag de dag op veel plekken niet meer. We hebben nu al verschillende incidenten meegemaakt bij protesten en voetbalwedstrijden en we gaan onze mensen er niet langer aan blootstellen.”

Risicodemonstraties
Ook bij risicodemonstraties zal Omroep Gelderland per keer zorgvuldig afwegen of verslaggevers veilig kunnen werken. Kan dat niet, dan gaan er geen verslaggevers naar toe.