NVJ en Genootschap van Hoofdredacteuren bespreken impact van aanslag

08-07-2021

De demissionair ministers Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) en Slob (Media) delen de zorg van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en het Genootschap van Hoofdredacteuren over de effecten van de aanslag op Peter R. de Vries op het functioneren van de misdaadjournalistiek en de redacties en programma’s waar dit deel van onze beroepsgroep mee samenwerkt. Woensdag 8 juli spraken algemeen secretaris van de NVJ Thomas Bruning en Gert-Jaap Hoekman van het Genootschap van Hoofdredacteuren met Grapperhaus en Slob.

Alhoewel er nog geen duidelijkheid is over motieven van de daders is de impact op de beroepsgroep groot. Het gesprek over het belang van een veilige werkomgeving is een vervolg op een eerder overleg hierover waarin over en weer het belang van het Persveilig initiatief is onderstreept.

“Omdat het dramatische incident van dinsdag vooral de misdaadjournalistiek treft, hebben we besproken dat ook de groep (misdaad)verslaggevers die minder bekendheid geniet, extra aandacht verdient”, zegt Thomas Bruning. “Naast Persveilig moeten we werken aan lokale aanspreekpunten binnen de politie die individuele verslaggevers en hoofdredacties kan informeren bij gevoelde dreiging vanuit de high level crime. We moeten voorkomen dat deze vergroving van geweld een aanleiding kan zijn voor collega’s om af te haken.”

Bron: NVJ