NLO: Regionale omroepen hebben gezamenlijk 9,1% marktaandeel

23-06-2020

De regionale omroep realiseert op radio een gezamenlijk marktaandeel van 9,1% (apr-mei’20). Dit betekent dat 9,1% van de totale luistertijd van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder naar de dertien regionale publieke radiozenders gaat. In dezelfde periode vorige jaar (apr-mei’19) was het marktaandeel van de regionale publieke radiozenders 8,6%. Dit blijkt uit de luistercijfers die door NLO/GfK zijn gepubliceerd.

De redacties van de dertien regionale omroepen draaien op volle kracht in deze coronacrisis. Primair om het nieuws te verzorgen door liveblogs, nieuwsupdates op de radio en uitgebreide nieuwsprogramma’s op televisie. Daarnaast zorgen ze ook voor verbinding, ontspanning, troost, advies en een luisterend oor. De regionale omroep is er in alle dorpen, steden en streken met nieuws van om de hoek of het bijzondere initiatief uit de straat. Dat dit zeer gewaardeerd wordt blijkt uit het aantal reacties via mail, telefoon of op sociale media, uit de stijging van bezoeken op web en app en nu dus ook uit de stijging van het marktaandeel op radio. De regionale omroep is een onmisbare schakel.

Wekelijks luisteren bijna 13 miljoen mensen (10+) naar radio. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 47 minuten per dag. De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 27 minuten.

(Bron: NLO/GfK, ma-zo 6-24 uur, 10+)

Ontdek meer

Lokale en regionale omroepen bundelen krachten met journalistieke alliantie

De Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) en de Regionale Publieke Omroep (RPO) hebben een alliantie gesloten gericht op

15 02 2024

Broadcast Magazine: De week van Jan Müller

Deze week neemt Jan Müller, directeur-bestuurder Stichting Regionale Publieke Omroep, de lezers van Broadcast Magazine mee in zijn week.

13 06 2023

Jaarverslag 2022: Midden in de regio

Als maker en verspreider van regionaal nieuws en drager van de regionale cultuur staan we midden in de regio. Ga naar het online jaarverslag.

31 05 2023