Limburg Doc over 75 jaar vliegveld Beek

21-09-2020

Het vliegveld in Beek bestaat 75 jaar. Al jaren staan voor- en tegenstanders van Maastricht Aachen Airport lijnrecht tegenover elkaar. Tegenstanders klagen over herrie, stank van kerosine en verspilling van belastinggeld. Voorstanders benadrukken het economische belang en de werkgelegenheid. Zij zien juist een fraaie toekomst voor het vliegveld. Programmamaker Jos van den Broek zet in een documentaire voor L1 75 jaar vliegveld op een rij.

In documentaire gaat programmamaker Jos van den Broek terug naar het prille begin. Hoe de Amerikanen in de Tweede Wereldoorlog (1940-1945) een hulpvliegveld bouwden in Beek in de strijd tegen de Duitse bezetting. En naar de paus, die in 1985 een bezoek bracht aan Nederland en tijdens een hoogmis op het vliegveld verrassend goed Nederlands sprak. Uiteraard kan de komst van oud-president Bush van de Verenigde Staten niet ontbreken in deze historische terugblik.

De Limburg Doc over het vliegveld in Beek wordt uitgezonden op zaterdag 26 september bij L1 TV. Op maandag 28 september en donderdag 1 oktober wordt de uitzending herhaalt. Limburg Doc is een platform voor (jonge) Limburgse documentairemakers en voor documentaires over Limburgse onderwerpen.