Regionale omroep zet in op journalistiek en samenwerking
Versterking van de regionale en lokale journalistiek wordt een belangrijke opdracht voor het volgende kabinet. Voor het functioneren van onze democratie is vitale, betrouwbare journalistiek onontbeerlijk. De regionale omroepen hebben de afgelopen jaren bewezen een onmisbare schakel te zijn in de samenwerking binnen het publieke omroepbestel. Versterking van de regionale en lokale journalistiek is mogelijk door verdergaande samenwerking tussen de regionale, lokale en landelijke omroep, in combinatie met publiceren via online platforms.
Stevige journalistieke basisvoorziening en structureel 150 journalisten extra
De regionale omroep wil de versterking van de lokale en regionale journalistiek graag borgen en vraagt het toekomstig kabinet daarom om structureel te investeren in 150 journalisten extra voor de regionale en lokale omroepen. Ook de komende jaren wil de regionale omroep naast zijn publiek staan, een betrouwbare bron van nieuws zijn en programma’s maken die verbinden en de regionale identiteit en cultuur uitdragen. De regionale omroep vraagt het toekomstig kabinet daarom om voldoende financiering voor een stevige journalistieke basisvoorziening in iedere provincie. De benodigde extra investering voor 150 journalisten en een stabiele (digitale) basisvoorziening voor alle regionale omroepen wordt geraamd op € 30 miljoen per jaar.
Verbindende schakel
De regionale publieke omroep heeft massa. Hij helpt journalistiek te versterken op lokaal niveau en te verdiepen op landelijk niveau. En is daarmee de onmisbare, verbindende schakel in het netwerk dat álle Nederlanders van betrouwbaar nieuws voorziet.
‘Nieuws van dichtbij zal altijd gewenst zijn; het verbindt mensen, gemeenschappen, culturen en waarborgt onze democratische waarden’
Wij zijn de regionale publieke omroep
Wij staan op ooghoogte met ons publiek en vormen een betrouwbare en onmisbare schakel in de nieuwsvoorziening van álle Nederlanders. We zitten tot in de haarvaten van Nederland. We onderzoeken, vragen, controleren, luisteren, vieren, herdenken en verbinden de lokale samenleving. Via radio, televisie, websites, apps en sociale media bereiken we 80% van de bevolking.