Initiatief Claudia de Breij klinkt ook bij de regionale omroep

05-05-2020

De regionale omroep omarmt het initiatief van Claudia de Breij om vandaag om vijf minuten voor vijf uur het nummer ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder’ op de radio te draaien. Door het coronavirus kunnen we de bevrijding op 5 mei niet vieren zoals we gewend zijn. Het initiatief van De Breij past in de oproep om met originele ideeën te komen. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei en de Bevrijdingsfestivals hebben het initiatief dan ook omarmd. Om 16.55 uur klinkt ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder ook overal in de regio.

Ambassadeur
Ambassadeur van de Vrijheid Roxeanne Hazes heeft op verzoek van het Nationaal Comité een eigen versie van het nummer gemaakt. Ook alle beiaardiers zijn gevraagd om het nummer om 5 voor 5 te spelen. De Koninklijke Nederlandse Klokkenspel-vereniging meldt dat de beiaardiers van onder meer de Martinitoren in Groningen, de Peperbus in Zwolle en de St. Bavokerk in Haarlem het nummer ten gehore gaan brengen. Naast de regionale omroep klinkt ook bij de landelijke zenders NPO 3FM, NPO Radio 5, Radio 10 en 100% NL het ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder’.

Platform 75jaarvrijheid.nl
De regionale omroep besteedt veel aandacht aan de bevrijding en 75 jaar vrijheid. In december 2019 werd het platform 75jaarvrijheid.nl gelanceerd waarmee alle regionale informatie rond de bevrijding en de Tweede Wereldoorlog wordt ontsloten. Dit landelijk platform is ontstaan in samenwerking met het vfonds en het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

Het 5-voor-5 moment
Ieder jaar wordt om 5 minuten voor 5 op alle Bevrijdingsfestivals in het land, 5 minuten stilgestaan bij onze vrijheid. Bij het idee dat we in vrijheid een feest kunnen vieren. Maar ook bij de onvrijheid van anderen op de wereld. Vanaf het hoofdpodium vindt op dat moment op elk Bevrijdingsfestival een symbolische handeling plaats.