Hoe wapenen media zich tegen nepnieuws in verkiezingstijd?

08-03-2022

Van 14 tot en met 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Journalisten krijgen rondom de verkiezingen veel berichten over en van politieke partijen. Hoe controleren ze of die informatie echt klopt voordat ze erover schrijven? De redactie van de website Isdatechtzo.nl vroeg het aan David Hielkema, politiek journalist bij het Parool, Saskia Loomans, politiek redacteur bij NOS Stories, en Jan Müller, directeur van de Regionale Publieke Omroep (RPO). Zij vertellen dat nepnieuws tijdens verkiezingen in Nederland nauwelijks voorkomt, maar dat het wel belangrijk is om er kritisch en alert op te blijven.

Lees het volledige verhaal op Isdatechtzo.nl

Isdatechtzo.nl is ontwikkeld door Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met Beeld en Geluid Den Haag en ECP om bezoekers te informeren over de werking van nepnieuws en hoe je kan herkennen of een bericht betrouwbaar is. De redactie van Isdatechtzo.nl wordt gevormd door medewerkers van Netwerk Mediawijsheid, Beeld en Geluid Den Haag en BKB | Het Campagnebureau. Voor de nieuwschecks op de website werkt Beeld en Geluid Den Haag samen met meerdere factcheckorganisaties. Isdatechtzo.nl is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en volledig door hen gefinancierd. Daarbij is vastgelegd dat Netwerk Mediawijsheid verantwoordelijk is voor alle inhoud en volledig onafhankelijk van het ministerie van BZK opereert.

Foto: Isdatechtzo.nl