Groei bereik online kanalen regionale omroep zet door

28-08-2020

Het bereik van de regionale omroep blijft in het eerste halfjaar van 2020 met ruim 80% onveranderd hoog. In vergelijking met de laatste maanden van 2019 zijn het jaarbereik van televisie en radio stabiel: Het bereik van televisie ligt op 70% en bij radio is dat ruim 40%. Het bereik – in de afgelopen 12 maanden – van de online kanalen blijft groeien. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction.

Stijging van zeven procent
De afgelopen jaren is het bereik van de online kanalen van de regionale omroep sterk gestegen. Steeds meer mensen volgen het laatste nieuws uit eigen straat, dorp, stad of streek via de website of de app van de regionale omroep. Ook het volgen van de berichtgeving van de regionale omroep op sociale media als Facebook, Twitter en Instagram blijft toenemen. De online groei zet ook in 2020 door. In de eerste zes maanden is het bereik van de online kanalen van de regionale omroep gestegen tot 60%. Dit is een stijging van 7% ten opzichte van de laatste maanden van 2019.

Liveblogs, updates en pushberichten
In de eerste maanden van de coronacrisis nam het gebruik van de online kanalen van de regionale omroep toe. Met liveblogs, updates en pushberichten zorgden de redacties van de regionale omroepen voor (snelle) berichtgeving rond het coronavirus uit de directe leef- en woonomgeving van het publiek.

Actueel en betrouwbaar
De waardering van de regionale omroep is met opnieuw een ruime 7 ook in de eerste maanden van 2020 stabiel. De online kanalen hebben met gemiddeld een 7,4 momenteel de hoogste waardering. Uit het onderzoek blijkt verder dat de regionale omroep volgens het publiek actueel, informatief, betrouwbaar en professioneel is.

Bereik en waardering
Onderzoeksbureau Motivaction voert sinds 2013 onderzoek uit naar het bereik en de waardering van de regionale omroep. In dit geval gaat het over het gemiddelde jaarbereik; dit drukt uit hoeveel procent van alle 18-75 jarigen in de afgelopen 12 maanden gebruik hebben gemaakt van het betreffende kanaal van de regionale omroep