Gemeenteraadsverkiezingen: NH en lokale omroepen leggen fundament

01-03-2022

Het is een traditie bij NH dat berichtgeving rondom verkiezingen niet als uitgangspunt heeft wat politici aangeven van plan te zijn de komende vier jaar, maar wat inwoners van de gemeente willen en verwachten. Deze opzet staat bekend als de zogenoemde ‘Hete Hangijzers’ waarin de regionale omroep kwesties in de lokale samenleving ophalen en ze naar de politiek brengen. Op deze manier worden niet de verkiezingsprogramma’s en de campagnetaal gevolgd, maar leiden de berichtgeving en het debat via de route waar het journalistiek gezien thuishoort: van onderaf.

Gemeenteraadsverkiezingen zijn bij uitstek het domein van de lokaal/regionale journalistiek als leverancier van relevante verhalen. Waar landelijke omroepen in hun berichtgeving alleen op grote lijnen kunnen focussen, biedt het netwerk van de regionaal/lokale omroepen een unieke mogelijkheid om op gemeenteniveau echt relevante verhalen te maken.

“Als je je als burger wilt verdiepen in, en laten informeren over de verkiezingen in jouw gemeente moet je bij de regionale omroep zijn.”

NH werkt intensief samen met lokale omroepen in Noord-Holland. NH-Lokaal zorgt voor relevante lokale verhalen. Voor de berichtgeving van de gemeenteraadsverkiezingen zijn er drie pijlers benoemd: Terugkijken op vier jaar lokaal bestuur, vooruit kijken op de komende vier jaar lokaal bestuur en verkiezingsdebatten.

NH maakt, in samenwerking met lokale omroepen, voor elke gemeente de balans op van vier jaar lokaal bestuur, vanuit het perspectief van de inwoners. Voor ‘Watskeburt’ is er in elke gemeente in Noord-Holland een enquête over hoe het publiek het lokale bestuur van de afgelopen vier jaar beoordeeld, uitgevoerd door Kieskompas.

Hete Hangijzers
In de enquête laten inwoners uit alle gemeentes zich ook uit over kwesties waarvan ze vinden dat de politiek die de komende jaren moet oppakken. Kwesties die vaak worden genoemd of waarvan de redactie acht dat ze relevant zijn, worden voorgelegd aan alle politieke partijen in de betreffende gemeente.

Debat
Er vinden ook, in samenwerking met lokale omroepen, debatten plaats. Voor deze verkiezingsdebatten zijn alle fractievoorzitters uitgenodigd. De debatten worden live online uitgezonden op zowel de kanalen van NH Nieuws en de lokale omroep. Er zijn o.a. debatten in samenwerking met AAN! (Amstelveen), WEEFF (Medemblik), Streekstad Centraal (Alkmaar en Bergen), Haarlem 105 (Haarlem) en NH Gooi (Huizen).

Het voordeel van de samenwerking tussen de lokale omroepen en de regionale omroep is de slagkracht. Los van elkaar, op eigen kracht, zijn goede, lokaal-relevante verhalen rondom de gemeenteraadsverkiezingen niet te realiseren. Samen leggen de lokale omroepen en de regionale omroep het fundament voor de toekomst.