[LUISTER] Dutch Media Week: Podcast over 30 jaar regionale televisie

18-10-2022

Op vrijdag 2 oktober 1992 staat Henny Everts aan de wieg van de eerste regionale televisie-uitzending in Nederland. Mede onder aanvoering van Everts groeit de voorheen folkloristische boerenomroep uit tot een volwaardige regionale omroep; boerenomroep nieuwe stijl hanteert hij later als geuzennaam. Nieuws uit de eigen regio heeft de hoogste prioriteit en het journalistieke product staat voorop, is zijn credo.

30 jaar regionale televisie
Op zondag 2 oktober 2022 was het dus precies 30 jaar geleden dat de eerste regionale televisie-uitzending in Nederland te zien was. Op deze bijzondere dag ging Jan Müller, directeur-bestuurder van de Regionale Publieke Omroep (RPO) in gesprek met Henny Everts (pionier van de regionale televisie) en Peter Schavemaker (mediajournalist en schrijver) over de start van regionale televisie, het pionieren, het belang van regionale televisie en het boek Jongen van Kotte.

Jongen van Kotte
Jongen van Kotte is een spraakmakende uitgave die het verhaal vertelt van de op- en neergang van de katholieke Twentsche Courant en de opkomst van de regionale omroep voor Overijssel. Het boek is ook een weergave van de sociaaleconomische omwentelingen in Twente zoals de opkomst en teloorgang van de Twentse textiel- en metaalnijverheid. Onderdelen van het bijzondere levensverhaal van Tukker Henny Everts, de Jongen van Kotte, die nabij de machinefabriek Stork sportief opgroeit in Tuindorp ’t Lansink en ’t Kotte in metaalstad Hengelo.

Luister de podcast
De podcast is ook terug te luisteren op de website van de Dutch Media Week (in de player staan alle podcasts, ook ‘De jongen van Kotte’) en via alle bekende podcast-platforms.