De week van Jan Müller: Sociale media weer sociaal

24-03-2022

De 13 regionale publieke omroepen zetten zich ervoor in om met hun media-aanbod een groot en breed publiek te bereiken. Internet en sociale media maken daar een belangrijk deel van uit. De regionale omroepen realiseerden in 2021 meer dan 1,5 miljard online bezoeken aan de eigen web- en app-platformen.

Voor de regionale omroepen zijn sociale media dus van groot belang. We zetten ze in omdat een groot en groeiend deel van ons publiek daar ook zit en er nieuws, informatie, kennis en ook veel plezier uit haalt. We vinden de interacties die we via sociale media met onze kijkers, luisteraars, volgers hebben belangrijk. Inmiddels is het totale bereik van de online kanalen onder de 18-30 jarigen hoger dan dat van de andere kanalen van de regionale omroepen, radio en televisie.

Maar het is niet altijd leuk op sociale media. Wanneer onze omroepen berichten plaatsen over pak ‘m beet vaccineren, zwarte piet, klimaatverandering of coronamaatregelen verschijnen scheldpartijen, kwetsende opmerkingen of ongefundeerde meningen direct online. Je kunt je onderhand afvragen of het wenselijk is om reacties onder nieuwsitems op Facebook en Instagram toe te staan. Een aantal nieuwssites heeft die functie op hun eigen websites al uitgezet; het is te vaak een beerput zonder een duidelijke functie.

RTV Noord de is strijd aangegaan met het vaak anonieme gescheld op sociale media. Nog steeds zijn de meeste reacties op de sociale media namelijk respectvol. En de omroep vindt het een belangrijk instrument: mensen houden RTV Noord ook een waardevolle spiegel voor. Het leidt uiteindelijk tot betere berichtgeving. Ook komen er waardevolle tips binnen van Groningers die ergens oprecht aandacht voor vragen. Door van RTV Noord’s Facebookpagina weer een ‘veilige’ omgeving te maken, wil men juist deze groep mensen weer een stem geven.

Als aftrap van de campagne om dit gedrag te stoppen en duidelijk te maken dat dit niet meer kan, werd gedurende één dag geen nieuws gepubliceerd op de Facebookpagina. In plaats daarvan werd een livestream uitgezonden, waarin grove, beledigende en grensoverschrijdende Facebookreacties op de door RTV Noord geposte nieuwsitems letterlijk werden voorgelezen op de Grote Markt in Groningen. Met het idee: gebruik je dit soort teksten ook op straat?

De titel van het project, ‘Tou Eem’, betekent letterlijk ‘toe even’, ‘doe even normaal’. In de eigen programmering werd er vervolgens met speciale gasten en experts gesproken over grensgevallen. Doel van de actie is dat de redactie, samen met hun achterban, tot een aantal gedragsregels komt en dat de actie ervoor zorgt dat hun Facebookpagina dus weer veiliger werd.

RTV Noord is strenger gaan modereren. Op de algemene pagina blijft reageren wel mogelijk, maar worden reacties die niet door de beugel kunnen sneller verwijderd. Mensen die zich niet aan de regels houden worden vanaf het moment dat de campagne startte, direct geblokkeerd van de pagina.

De opdracht die RTV Noord zichzelf heeft gesteld kan een inspiratie zijn voor andere mediabedrijven: in gesprek blijven met je publiek, op een fatsoenlijke manier die bijdraagt aan waardevolle discussies.

Jan Müller
Directeur Regionale Publieke Omroep (RPO)

De rubriek ‘De week van’ is iedere werkdag te online lezen bij Broadcast Magazine. Deze week is het woord aan Jan Müller. Morgen een nieuw verhaal over de regionale publieke omroep op de website van Broadcast Magazine