Brede steun in de Tweede Kamer voor NPO Regio

01-10-2019

De liefde voor de regio is ook in de Tweede Kamer groot. Dat bleek tijdens het Algemeen Overleg (AO) over de visiebrief mediabeleid van Minister Slob. De Kamer heeft veel waardering voor de regionale omroep en onderstreept het belang van de regionale journalistiek. Het besluit van het kabinet om de regionale omroep een plek te geven binnen de programmering van de NPO wordt gesteund door een meerderheid in de Tweede Kamer en moet nu zorgvuldig uitgewerkt worden. Minister Slob wil daarom dat alle betrokken partijen snel met elkaar in gesprek gaan. Dat willen de regionale omroep zelf ook, want naast een brede steun uit de kamer zien wij mogelijkheden om er samen met de landelijke omroepen iets moois van te maken zonder dat dit ergens afbreuk aan hoeft te doen aan.

Visiebrief
Het was op 11 september jl. vol in de Groen van Prinsterenzaal. Vertegenwoordigers van landelijke, regionale en lokale omroepen waren in Den Haag om het Algemeen Overleg (AO) over de visiebrief mediabeleid van Minister Slob te volgen. In zijn visiebrief gaat de minister in op de toekomst van de publieke omroep. In de brief staan bijvoorbeeld besluiten over reclame op de publieke omroep, de samenwerking met regionale omroepen en het lidmaatschap bij landelijke omroepen.

Draagvlak
Het besluit van Minister Slob om binnen de programmering van de NPO meer ruimte te creëren voor de regionale omroepen wordt door de meerderheid van de Tweede Kamer gesteund. De regionale omroepen zijn blij met het besluit. Door programma’s van de regionale omroepen ook op een landelijk net uit te zenden, neemt het bereik en de impact van de regionale nieuws- en cultuurvoorziening toe. Het is niet alleen goed voor de regionale identiteit, cultuur en democratische controle, het vergroot ook het rendement van de regionale nieuwsproductie en het vervolledigt het aanbod van de landelijke omroep. Nu het draagvlak er is, is het natuurlijk belangrijk om tot een zorgvuldige invulling te komen.

Uitwerking
Wij hebben al eerder aangegeven dat naast programmering met een regionaal karakter er ook altijd ruimte moet blijven voor de programma’s die momenteel te zien zijn bij de NPO. Een blok regionale programmering hoeft de jongerenprogrammering, talentontwikkeling en experimenteerruimte niet in de weg te zitten. De Tweede Kamer vroeg terecht om hier in de uitwerking zorgvuldig mee om te gaan. De minister werd ook gevraagd snel met een uitwerking van NPO Regio te komen en daar zijn we blij mee. Wij gaan namelijk hierover zo snel mogelijk in gesprek met de minister, de NPO, de NOS en de landelijke omroepen.

Samenwerken
We willen graag samenwerken met de landelijke omroep om een blok regionale programmering te verzorgen. Er zijn al prachtige programma’s in de regio die een landelijk platform verdienen en regionale en landelijke omroepen kunnen samen ook nieuwe waardevolle programma’s maken. De journalisten en programmamakers bij de dertien regionale omroepen zijn geworteld in de regio. Zij zitten tot in de haarvaten in hun regio en zijn daardoor als beste in staat om dáár verhalen te maken, nieuws te duiden en onderzoek te doen. Deze kennis en expertise kunnen samen met de inbreng van journalisten en programmakers van landelijke omroepen tot een mooi programma-aanbod leiden.

Bureau Regio
Er wordt nu ook al volop samengewerkt tussen de landelijke en regionale omroepen. Bureau Regio, een journalistieke samenwerking tussen de NOS en de nieuwsredacties van de regionale omroepen, is een goed voorbeeld. Een selectie van het nieuws van de regionale omroepen wordt gebruikt op de platformen van de NOS: Beelden van Omroep Zeeland zijn bijvoorbeeld te zien in het NOS Journaal, een verhaal van de redactie van NH Nieuws is te lezen op de website van de NOS en in de NOS app staat een nieuwbericht van de redactie van RTV Oost.

Regiovenster
Een ander mooi samenwerkingsproject zijn de regiovensters. In het voorjaar hebben we samen met de NPO een succesvolle pilot gehad. Het programma ‘Kijk op de regio” werd gemaakt door de redacties van de regionale omroepen en op werkdagen na het NOS 18 uur Journaal op NPO 2 uitgezonden. Kijkers in Friesland, Rijnmond en Gelderland kregen het nieuws uit de eigen regio op de landelijke zender te zien. Alle andere kijkers kregen tijdens deze proefperiode een bulletin met nieuws uit alle regio’s te zien. We willen heel graag dit zogenaamde regiovenster in het hele land realiseren, zoals dit ook opgenomen is in het Regeerakkoord van dit Kabinet.

Regionaal karakter
Daarom is het mooi om op de website van de NPO in een bericht van Shula Rijxman te lezen dat de NPO regionale programmering ook belangrijk vindt en daar verder in wil investeren door met de regionale omroepen samen te werken aan nieuwsvensters. Liever vandaag dan morgen. Wat ons betreft als opvolging van de pilot die eerder dit jaar plaatsvond. Rijxman zegt ook dat de landelijke omroepen al veel aandacht besteden aan programma’s in en over de regio. Het is goed dat landelijke omroepen Nederland in beeld brengen, maar deze programma’s hebben over het algemeen wel een ander karakter dan die door programmamakers van de regionale omroep worden gemaakt. Zij zijn geworteld in de regio en kennen die regio in al zijn facetten en dat geeft zo’n programma een echt regionaal karakter.

Liefde voor de regio
Al met al gaan wij op korte termijn graag verder in gesprek. Een samenwerking tussen de regionale en de landelijke omroep zal ook op een landelijk net kunnen leiden tot een mooie mix aan programma’s, met liefde voor de regio.