Anita Sara Nederlof: “Ik heb eigenlijk álles geleerd bij RTV Utrecht”

10-03-2020

Eind 2019 maakte Anita Sara Nederlof de stap om de nieuwe anchor RTL Nieuws te worden. Spreekbuis.nl sprak haar over haar opleiding en haar tijd bij RTV Utrecht.

De regionale omroepen zijn vaak een kweekvijver voor talenten, die later carrière maken bij de landelijke omroepen. Je hebt vanaf 2014 jaren gewerkt voor RTV Utrecht. Wat heb je daar geleerd waar je nu nog profijt van hebt?
“Ik heb eigenlijk álles geleerd bij RTV Utrecht. Ik studeerde aan de HBO deeltijdopleiding Journalistiek, dus ik had weinig praktijkles gehad. Als verslaggever werd ik bij RTV Utrecht echt in het diepe gegooid. Meteen live, meteen op pad, meteen werken met deadlines. De club bij RTV Utrecht is ontzettend fijn. Echt een warm bad, hetgeen mij zeker heeft geholpen om vertrouwen te krijgen en grenzen te verleggen. Ik mocht een live-talkshow presenteren met gasten aan tafel, het programma U Vandaag. Ik heb hier geleerd ontzettend snel te schakelen. Om te luisteren naar de gasten en om écht televisie te maken; wat werkt wel en wat niet? Hoe komt het over op tv? Nu bij het “grote” RTL Nieuws merk ik dat ik niet gek veel achterloop op de ervaring en kennis die de journalisten daar hebben van het vak. We hadden het laatst over rampenuitzendingen. Of ik dat spannend zou vinden als ik ineens urenlang de buis op word gegooid om de kijker op de hoogte te houden van een ernstige gebeurtenis. Zelfs dát heb ik al een keer meegemaakt bij RTV Utrecht met de tramramp. Kortom; het is één grote leerschool geweest.”

Lees het volledige interview met Anita Sara Nederlof op Spreekbuis.nl

foto: William Rutten