‘Zang op Hemelvaart’ live bij Omroep Flevoland

27-05-2019

Omroep Flevoland verzorgt op Hemelvaartsdag een live uitzending van Zang op Hemelvaart, een groot koorconcert op Urk. Het concert wordt op donderdag 30 mei vanaf 19.00 uur op televisie uitgezonden. Zang op Hemelvaart is een jaarlijks terugkerend koorconcert waaraan door een groot deel van de Urker koren wordt meegewerkt. Het repertoire bestaat vooral uit psalmen, gezangen en geestelijke liederen.

Zang op Hemelvaart is een traditie op Urk, het wordt dit jaar voor de 50e keer georganiseerd. Het idee voor dit koorconcert is ontstaan toen in 1968 op Urk het 1.000-jarig bestaan van het voormalige Zuiderzee-eiland werd gevierd. De Urker koren boden toen de bevolking een concert aan in de oude visafslag op de haven. In 1998 werd het concert verplaatst naar de nieuwe visafslag en sinds 2014 vindt het concert plaats in Sporthal de Vlechttuinen.

Vanuit het gehele land komen ieder jaar rond 3.000 mensen naar Urk om dit evenement mee te maken. Dit jaar is er medewerking van zes koren uit Urk: Het Urker mannenkoor ‘Hallelujah’, Chr. Urker visserskoor ‘Crescendo’, Mannenkoor ‘Urker Zangers’, Jong Gemengd Koor ‘Immanuel’, Kinderkoor ‘Klein maar dapper’ en Chr. Jong Mannenkoor ‘Soli Deo Gloria’. Naast de verschillende koren neemt ook de Chr. Brassband Valerius aan dit evenement deel.

Omroep Flevoland zendt dit concert op Hemelvaartsdag, donderdag 30 mei, vanaf 19.00 uur via TV, website en app uit.